Mobiliteit is een complex samenspel van technologie, maatschappij en beleid. Mauro Salazar, Assistent Professor (Universitair Docent) aan de Technische Universiteit Eindhoven, onderzoekt hoe we mobiliteitssystemen kunnen optimaliseren voor een duurzamere en efficiëntere toekomst. "We moeten niet alleen technologische oplossingen ontwikkelen, maar ook nadenken over de vragen die we eigenlijk willen beantwoorden.”
Mauro is gespecialiseerd in cyber-sociaal-technische systemen, een term die de wisselwerking tussen technologie, menselijk gedrag en digitale connectiviteit beschrijft. "Optimalisatie draait om de beste oplossing vinden binnen een bepaald kader. Neem bijvoorbeeld elektrische auto's: je wilt de kosten minimaliseren en de efficiëntie maximaliseren, maar dat brengt trade-offs met zich mee", legt Mauro uit. Een belangrijke uitdaging in mobiliteitsoptimalisatie is de samenhang tussen ontwerp en gebruik. "Hoe groot moet de batterij van een elektrische taxi zijn? Een kleinere batterij betekent minder kosten en gewicht, maar vereist vaker opladen. Dit soort beslissingen moeten we niet los van elkaar nemen, maar als een geïntegreerd systeem bekijken."
Een van de grootste valkuilen volgens Mauro is dat ingenieurs vaak technologische oplossingen bedenken zonder naar de maatschappelijke context te kijken. "De neiging is er om een probleem te benaderen vanuit een technologisch perspectief, zonder de vraag te stellen: wat is eigenlijk de onderliggende behoefte?" Dit noemt hij de 'engineer trap'. "Autonoom rijden kan een oplossing zijn, maar waarom willen we het? Soms ligt de beste oplossing in een technologie die al eeuwen bestaat, zoals de fiets."
Mauro benadrukt dat mobiliteit veel breder is dan alleen de snelheid en efficiëntie van voertuigen. "Mobiliteit is ook een kwestie van toegankelijkheid, sociale rechtvaardigheid en milieuvriendelijkheid. Een goed functionerend mobiliteitssysteem moet verschillende belangen en disciplines samenbrengen, van ingenieurs en planologen tot sociale wetenschappers en filosofen."
Hoewel elektrificatie vaak wordt gezien als de ultieme oplossing voor duurzame mobiliteit, plaatst Mauro hier kanttekeningen bij. "Een elektrische auto is het efficiëntste type auto, maar niet per se duurzaam. Als de stroom van een kolencentrale komt, dan is de milieu-impact nog steeds aanzienlijk. Daarnaast is massale elektrificatie op dit moment een belasting voor het elektriciteitsnet en moet dit zorgvuldig gepland worden."
Samen met zijn onderzoeksteam werkt Mauro aan de optimalisatie van laadstrategieën en energiehubs, zodat elektrische voertuigen zoveel mogelijk duurzame energie benutten. "We moeten verder kijken dan alleen de auto zelf en nadenken over de bredere infrastructuur."
Mauro ziet een toekomst waarin mobiliteit multimodaal is: een flexibele combinatie van verschillende transportmiddelen. "Steden zoals Brussel en Manchester investeren steeds meer in fietsinfrastructuur. Fietsen zijn een efficiënte, duurzame en toegankelijke manier van vervoer. Zeker in combinatie met openbaar vervoer kunnen ze een groot verschil maken."
Daarnaast spelen autonome voertuigen en deelmobiliteit een steeds grotere rol. "Misschien hebben we in de toekomst geen eigen auto meer nodig, maar kunnen we altijd een gedeeld voertuig oproepen wanneer we dat nodig hebben. Dit vraagt om slimme coördinatie en optimalisatie, iets waar we nu volop aan werken."
Mauro roept op tot samenwerking tussen disciplines. "Ingenieurs moeten meer openstaan voor inzichten uit de sociale wetenschappen en omgekeerd. Alleen door samenwerking kunnen we mobiliteit ontwerpen die niet alleen efficiënt is, maar ook eerlijk en duurzaam."
Mauro Salazar komt op 24 april naar Mobility Matters for HR waar hij een keynote zal geven over sustainable human-centered mobility. Ontdek hier het volledige programma.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.