Privacyverklaring

HR Congres Milaan - 'Kickstart your innovation'

9 mei 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Hoeveel tijd spendeert u aan denkwerk over uw organisatie voor de dag na morgen? Voor velen is dat bedroevend weinig. Nochtans ligt daar de bron van alle toekomstige waardecreatie, zo opende Julie Vens-De Vos haar keynote op ons jongste HRCongres.

Verandering is de enige constante die Julie Vens-De Vos ziet op haar reizen rond de wereld op bezoek bij disruptieve bedrijven. Nochtans besteden heel veel organisaties erg weinig tijd met nadenken over de dag na morgen. De CEO van nexxworks heeft maar één goede raad: een goede radar die voortdurend voeling houdt met die verandering.

Vertrouwen

Julie Vens-De Vos verwijst dikwijls naar technologiebedrijven in Silicon Valley of Azië, maar dat betekent niet dat technologie alleenzaligmakend is in deze transformatie. "Het sociale is veel belangrijker. Zorg dat iedereen goed weet wie je bent als organisatie en wat hen zelf energie geeft", adviseert ze. Dat wordt geen grote strategische oefening top-down; het moet overal en door iedereen gebeuren. Dat veronderstelt dat je werkt met mensen die zich betrokken voelen en die meewerken in vertrouwen. "Wie van jullie kreeg al een text van een medewerker met de boodschap: 'Mijn kat is ziek, ik werk van thuis uit'. Vertrouwt u uw mensen zo ver?"

Permanente dialoog

Volgens de CEO van nexxworks is een belangrijke rol weggelegd voor HR om een dergelijke cultuur te ondersteunen. Permanente dialoog wordt daar een sleutelwoord. Vens-De Vos ziet ook een model, met name dat van de moderne marketing, die nauw luistert naar de customer experience. Voor HR wordt dat uiteraard de employee experience. Hoe dat werkt, leest u in ons gesprek met Mark Levy, die het concept van employee experience ver doordacht. Over de visie van Julie Vens-De Vos leest u meer in 'Werken de dag na morgen'