Privacyverklaring

Hr in overdrive voor de heropstart bij Picanol

28 april 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Nadat een cyberaanval weefmachineproducent Picanol eerder dit jaar lamlegde, was het dit keer het coronavirus dat keihard toesloeg. Hr-manager Els Thieren vertelt het verhaal vanuit het perspectief van een hr-afdeling in overdrive.

De marktleider in weefautomaten wilde de productie helemaal niet stoppen. Maar toen het de anderhalve meter social distancing niet meer kon garanderen, keerde het tij. Els Thieren: “We zetten de montage stil, omdat we problemen kregen met de toeleveranciers. Bovendien sloeg de angst toe bij onze medewerkers. Toen ging de bal aan het rollen en moesten we, onder andere door het oplopend aantal afwezigen, de productie stil leggen.”

Veiligheid primeert

Voor hr startte het overleg met vakbonden en diende de procedure van tijdelijke werkloosheid opgestart te worden. Maar doordat heel wat klanten van Picanol en de dochters Proferro en PsiControl bleven werken, bleef de druk om zo snel mogelijk her op te starten. “We wilden niet wachten tot de lockdown werd opgeheven. Dat zou nefast zijn voor onze klanten, maar ook voor onze medewerkers. De klantenportefeuille is immers de beste garantie op lange termijn.”

Els Thieren en het management gingen samen zitten. Men zocht contact met de werkgeversorganisatie, evenals met bedrijven uit de buurt die hetzelfde meemaakten. Toen werd beslist dat het allemaal draaide om het verzekeren van de veiligheid aan alle partijen. Via overleg met de leidinggevenden, externen en de bedrijfsgeneeskundige dienst werd aan een kader begonnen.

Overleg

Samen met het management ging Els Thieren met de vakbonden praten, de hoofdafgevaardigden van de arbeidersvakbonden op kop. De eerste meeting waren deze laatsten nog wat terughoudend, maar nadien legde het Picanol-management hen het opstartkader voor: “In eerste instantie garandeerden we de social distancing op alle werkposten, bureaus, toiletten, kleedkamers en douches. Enkel elkaar kruisen in de gang bleek moeilijker haalbaar. De werkpostaanpassingen in de montage werden met succes uitgetest door drie operatoren. We regelden cruciale punten als ploegoverdracht, werkoverleg en opleiding. Dat zijn moeilijke zaken maar die werden creatief aangepakt. Zo werken we met mobiele roltafels met plexiplaat, waardoor werkoverleg mogelijk wordt door aan beide kanten te gaan staan. Sociale afstand en handhygiëne zijn het belangrijkst. Wie een mondmasker wil dragen kan dat. Toen kregen onze sociale partners een beter gevoel.”

Gefaseerde aanpak

We maakten een boekje en een website waarin alle maatregelen stonden die genomen werden. Daarin stond dat gewerkt werd met gespreide start- en vertrekuren, zodat geen grote groepen elkaar tegenkwamen. Er werd gebrieft rond carpooling en over wat diende te gebeuren als iemand ziek thuis was of ziek werd op het werk. Ook de regeling rond bureaus en vergaderzalen werd in het boekje opgenomen, dat voor de heropstart van de fabriek naar iedereen thuis werd opgestuurd. Ook maakten we een videoboodschap met onze ceo voor alle werknemers. Els Thieren: “Nadien zagen we eerst alle leidinggevenden uit de productieafdeling. We presenteerden ook aan hen alle aspecten van de heropstart. Zij spraken vervolgens alles door met hun voormannen. Vanuit hr leerden we de leidinggevenden hoe ze iedereen moesten opbellen en hoe ze met de vragen konden omgaan van hun medewerkers. We waren zelf tweede lijn, maar dienden slechts in twee gevallen tussen te komen. Iedereen zag de opstart zitten.” Aldus startte de productie op met een klein team in een aantal afdelingen. Wat de montageketting betreft, ook daar werd eerst met een kleine ploeg opgestart, om nadien met iedereen van start te gaan. Thieren: “We kozen voor een gefaseerde aanpak, om ook onze leidinggevenden de kans te geven zich aan te passen.”

Thuiswerk

Wie aan een bureau werkte en niet in tijdelijke werkloosheid moest stappen, mocht meteen thuis gaan werken. Eigenlijk bestond thuiswerk niet bij Picanol, al had men het principe al tijdelijk moeten uitproberen bij de cyberaanval eerder op het jaar, herinnert Els Thieren zich: “Daardoor hadden we alle materiaal al ter beschikking. We hebben ter plaatse alle bureaus herschikt naar de regel van de anderhalve meter. Ook andere ruimtes gaan we inrichten als bureau. We werken nu versneld aan een policy rond thuiswerk omdat we die manier van werken voor een groot deel willen behouden, zij het enkele dagen per maand. Maar ik moet toegeven dat de coronacrisis versneld voor een pilootproject gezorgd heeft.”

Angst

Els Thieren stelt vast dat de grote angst van het begin verdwenen is bij de arbeiders. “Wie wou, kon vooraf een kijkje komen nemen. Maar we hebben weinig negatieve signalen ontvangen omdat alles goed geregeld bleek. Angst vangen we op met onze preventiedienst en de bedrijfsgeneesheer. We hebben ook EHBO-ers in de afdelingen. Zij worden vaak als eerste aangesproken, net als de veiligheidsmonitoren. Die zullen nu ook een opleiding krijgen van onze preventie- en medische dienst, om mensen te helpen die schrik hebben of ziekteverschijnselen vertonen. We leren ze ook omgaan met collega’s die uit quarantaine terugkeren. We blijven geregeld met de vakbonden kijken of er issues zijn.”

Hr-team

Ook aan het team van Els Thieren, 9 medewerkers waarvan twee aan 80% werken, bezorgt het virus heel wat extra werk. Een aantal regelingen, zoals tijdelijke werkloosheid, dienden uitgewerkt. Mensen moeten op de hoogte worden gebracht en nieuwe procedures dienen te worden aangeleerd en toegepast. “Mijn mensen die voor de payroll zorgen, hebben veel uren geklopt. Voorschotten en afrekeningen dienden te worden geregeld. Een aantal mensen werkte constant van thuis, anderen zaten permanent op het bureau of wisselden de beide locaties af. We moesten heel wat overleg plegen met de leidinggevenden. Maar mijn team is heel sterk en heeft zich snel aangepast en zich goed van de opdracht gekweten. Vandaag volgen we in de eerste plaats het welzijn van onze collega’s op, al dan niet van thuis.”