Privacyverklaring

HR Seminar The Employee Journey - De momenten van de waarheid

26 juni 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Fredography

Serge Peeters praat gepassioneerd over het arsenaal aan tools dat Proximus inzet in de verschillende stadia van de employee journey. Reduceren we het traject dat medewerkers afleggen bij een bedrijf dan tot een technologieverhaal? “Mensen blijven het verschil maken".

Bij Proximus is de uitdaging om de werkomgeving zo handig en gemakkelijk mogelijk in te richten, ook voor het leven van de medewerker thuis. Serge: “Wat zijn momenten van de waarheid voor die medewerker? Je moet in je employee journey de juiste punten selecteren en daar op focussen. Niemand houdt bijvoorbeeld van evaluatiegesprekken. Dan heeft het weinig zin om dat proces in zijn huidige vorm te behouden. Kijk wel naar wat medewerkers echt belangrijk vinden, waar klikken ze op, welke informatie lezen ze op het intranet.”

De human touch?

Serge wil het medewerkers makkelijker maken: minder kliks om tot bij de juiste informatie te komen. Hij pleit ook voor een gepersonaliseerde ervaring met tools die passen bij het profiel van de medewerker. “1 tool die alles regelt voor iedereen: dat werkt niet”.

Critici vrezen voor het verdwijnen van de 'human touch'. Serge adviseert om zo goed te digitaliseren dat de service hoger ligt dan in het echte leven, bijvoorbeeld door interactie met een chatbot met een leuke persoonlijkheid, waar je zelfs vlinders van in de buik krijgt.

De norm: één knop

Zet je een virtuele employee assistant in om van elk contact een toffe ervaring te maken, dan besluit Serge met deze tips: “vertrouw de medewerker, maak het gebruik intuïtief en 1 knop is de norm”.

Andere sprekers op HRSeminar over de Employee Experience: Dirk Coenen (Cevora) en Stéphane Verbrugge (Cevora), Mathias Theunis (Elia)

Tekst: Gert Verlinden