‘iedereen@brugge’ zorgt voor digitale inclusiviteit

8 februari 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Stad Brugge
‘iedereen@brugge’ zorgt voor digitale inclusiviteit

De Stad Brugge zorgt voor een basiscursus digitale vaardigheden tijdens de werkuren voor 150 medewerkers.

Ze behoren tot een groep van een 450-tal medewerkers op een totaal van een 1500 medewerkers, die door de aard van hun werk tot op heden geen of weinig digitale vaardigheden nodig hebben om hun taken uit te voeren. Algemeen directeur Colin Beheydt (foto links) vindt het een maatschappelijke plicht om ook deze groep digitaal te emanciperen en basisvaardigheden bij te brengen die nodig zijn om volwaardig deel te nemen aan de samenleving. “We vinden dat we als overheidsinstelling onze voorbeeldfunctie ernstig moeten nemen. Met dit project creëren we sociale inclusie binnen de werkcontext en daarbuiten en geven we alle medewerkers het gevoel volwaardig mee te tellen.”

Het project is een samenwerking van Interne Communicatie, Informatica en P&O binnen de stad, en Ligo, het vroegere centrum voor basiseducatie. Concreet krijgen ruim 150 medewerkers een basiscursus digitale vaardigheden aangeboden tijdens de werkuren. De helft van deze groep volgt het intense traject van 8 sessies voor absolute beginners, de andere helft krijgt een traject van 4 sessies voor beginners. Elke deelnemer kan zelf kiezen voor een traject waarbij het accent ligt op het gebruik van een computer, of op het gebruik van smartphone en tablet.

Digitaliseringsvergoeding

Daarnaast krijgen alle 450 medewerkers een Microsoftaccount met e-mailadres van Stad Brugge. Dat wordt ook ondersteund door een dag opleiding.

Schepen van Personeel Pieter Marechal (foto rechts): “Maar we gaan nog een stap verder. Sinds november kan elke medewerker van Stad Brugge instappen in een voordelig gsm- en data-abonnement dat via de Stad afgesloten wordt. Wie geen laptop van de Stad heeft, krijgt vanaf dit jaar een digitaliseringsvergoeding.”

Na de opleiding kunnen deze deelnemers terecht bij een vast aanspreekpunt voor blijvende ondersteuning. Daarnaast organiseert de Stadsbibliotheek voortaan ook extra momenten voor individuele begeleiding voor medewerkers die nog vragen hebben of wat extra hulp kunnen gebruiken.

Efficiëntiewinst

Het gaat hier over arbeiders en poetspersoneel. Zij hadden geen laptop en geen toegang tot de digitale stadsnetwerken. Zij ontvingen info nog via brief en affiche.

Daardoor waren ze soms later of totaal niet op de hoogte van nieuws uit de organisatie. Hierdoor was het ook moeilijker hen te betrekken bij de organisatie of mee te krijgen in een organisatieverandering.

Bovendien veroorzaakte dat ook efficiëntieproblemen in allerlei processen.

Externe partner LIGO onderzocht op voorhand wat de digitale voorkennis was van elke medewerker. Schepen van Personeel & Organisatie Pieter Marechal: Zo konden we hen in groepen indelen. 150 medewerkers bleken nood te hebben aan een basiscursus digitale vaardigheden, voor ze uitleg zouden krijgen van de stadsspecifieke tools.”