“Ik had mijn eerste job niet mooier durven dromen”

1 juni 2021
“Ik had mijn eerste job niet mooier durven dromen”

In 2018 was Caro Weytjens de eerste studente die getuigde in onze rubriek Student op Sleeptouw. Vandaag is ze bij delaware al het stadium van junior-rekruteerder ontgroeid en evolueert ze verder.

Na haar studies aan de Antwerp Management School zag Caro Weytjens heel wat van haar vrienden solliciteren bij delaware als consultant. Zelf wachtte ze tot het bedrijf een vacature publiceerde voor een junior rekruteerder: “Ik zocht een interne functie met aandacht voor employer branding. Ik wou niet de rekruteerder zijn die de hele dag LinkedIn afschuimt op zoek naar de juiste profielen. De vacature van delaware voldeed aan mijn verwachtingen. Ik had mijn eerste job niet mooier durven dromen.”

Evolutie

Bij delaware slaat junior rekrutering op alles wat met studenten te maken heeft, van interviews, over campusrekruteringactiviteiten tot employer branding voor wie gaat afstuderen. Haar team groeide in drie jaar van twee naar vijf medewerkers. Caro focust daarbinnen ondertussen op employer branding voor juniors en coacht nieuwe teamleden. Ze evolueert stilaan naar senior rekrutering. “Dat neemt niet weg dat het junior werk interessant is. Laatst hadden we het delaware Student Game. Dat is onze eigen hackathon voor zowel IT- als economiestudenten. Die leren via deze aanpak hoe het aanvoelt om consultant te zijn binnen onze organisatie en hoe projecten hier in elkaar zitten. Ze krijgen een innovatiecase van een klant en moeten daar binnen de 24 uur een oplossing voor aanbrengen.”

Fijne omgeving

Bij delaware krijgen medewerkers heel snel veel vertrouwen, vertelt Caro. Dat merkte ze al van in het begin bij de geïndividualiseerde training, waar ze goed werd opgevangen. Ze kon meteen een eerste eigen project kiezen en werkte rond Instagram. Caro werkte haar eigen ideeën uit binnen een grote autonomie. “Collega’s helpen je vlot en steunen je volop. Wij communiceren heel open en transparant met elkaar. Zeker in coronatijden heb ik extra veel begrip en respect gemerkt voor collega’s die moeite hebben met de coronamaatregelen. Naast mijn dagelijkse rekruteeractiviteiten werk ik bijvoorbeeld aan een project rond exit. Iedereen in ons hr-team krijgt de mogelijkheid te werken aan projecten buiten hun specialiteit. Mijn team helpt me mijn horizon te verbreden en mijn sterktes zoveel mogelijk te ontplooien. Dat is heel fijn.”

Warm menselijk proces

Wat het rekruteren betreft, legt het team van Caro Weytjens sterk de nadruk op het menselijke en het persoonlijke. Wie solliciteert, moet het gevoel hebben een warm, menselijk proces binnen te stappen. Daarvoor is delaware voorzichtig met formele virtuele testen. De focus ligt op gesprekken met de mens achter de sollicitant. “Toch werken we met sociale media en met HubSpot, een tool waar ik sterk in geloof. Het is een vorm van marketing automation. Wie zich voor een event inschrijft of onze vacatures bekijkt, krijgt opvolgingsmails als hij/zij aangeeft gecontacteerd te mogen worden. Zo gaan we proactief om met relevante data en content.”

Droom

Caro Weytjens geeft aan dat ze alle richtingen uit kan bij delaware. Daarom ziet ze haar toekomst binnen de organisatie. “Hoe graag ik ook rekruteer, binnen vijf tot tien jaar zie ik me dat niet meer voltijds doen. Ik krijg veel energie van projecten rond bedrijfscultuur en hoe je medewerkers zich thuis kunt laten voelen binnen een bedrijf. Als ik mag dromen, zou ik binnen vijf jaar cultuurcoördinator willen zijn.”