Privacyverklaring

Internationale hr-trends voor 2022

2 mei 2022
Tekst
Gastauteur

Peter Vermeulen, chief people officer bij het Amerikaanse TeleSign, belicht een paar internationale hr-trends en legt uit hoe hij die inzet om talent te vinden en te binden op een krappe arbeidsmarkt.

Vanuit zijn functie in Los Angeles en zijn ervaring bij bedrijven als Amazon, Shell en DHL houdt Peter Vermeulen de vinger aan de pols van internationale hr-trends. Na de uitdagingen door corona is de VS in de ban van de Great Resignation. “Sinds begin 2021 nemen medewerkers massaal ontslag. In juli 2021 veranderden vier miljoen Amerikanen van werk.”

Daar zijn diverse redenen voor, maar Vermeulen vindt het niet verwonderlijk dat gestresseerde en ontevreden medewerkers hun job evalueren en andere oorden opzoeken. “Medewerkers vervangen, is een grote kost die we bij TeleSign (dochteronderneming van Proximus die internetverkeer beveiligt, red.) proberen te vermijden door verschillende middelen in te zetten om personeel te behouden. Een cruciale pijler is autonomie. Zo bepalen medewerkers zelf hoeveel ze thuis en op kantoor werken. Amazon en Google hebben te snel hun personeel terug naar kantoor geroepen, met een massaal verloop als gevolg. Het is belangrijk om te weten wat er leeft bij je medewerkers en daar direct op te reageren.”

AI in hr

Een hulpmiddel om als hr-medewerker kort op de bal te spelen, is artificiële intelligentie. Vermeulen voorspelt dat AI-tools in hr alleen maar zullen toenemen. “Bij Amazon gebruikten we de tool Nostradamus, die het verloop bij de customer service tot tachtig procent juist kon voorspellen. Op basis van die gegevens spoorden we managers aan om stay- in plaats van exitgesprekken te voeren. Bij TeleSign hebben we net een demo getest van Chrystal, een plug-in voor LinkedIn die helpt bij sollicitatiegesprekken. Op basis van openbare info op sociale media maakt die app een profiel van kandidaten dat je helpt om gerichte vragen te stellen.”

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos. Denk aan tools die je leren om moeilijke gesprekken te voeren of die de employee experience verbeteren, bijvoorbeeld via een chatbox voor vragen over verlof enzovoort. Vermeulen: “AI wordt het nieuwe normaal en biedt kansen om je hr-beleid te verbeteren. Kies een aspect van je werking dat je wilt verbeteren, zoek tools die je daarbij kunnen helpen, vraag demo’s aan en begin te testen.”

Gig & ERG’s

De krapte op de arbeidsmarkt kun je ook opvangen via de gig-economie, dit wil zeggen tijdelijke, flexibele medewerkers zoals freelancers inzetten. Vermeulen: “Veertig procent van de bedrijven verwacht een uitbreiding van het aantal gig-werkers. Het gebruik van gig-platforms, zoals UpWork en Fiverr, is de laatste drie jaar meer dan dertig procent gegroeid. Freelancers kunnen in alle sectoren ingezet worden, ook in hightech.”

Volgens Vermeulen zullen bedrijven op alle vlakken diverser worden. “Veel bedrijven vinden een divers personeelsbestand en een inclusieve bedrijfscultuur belangrijk, maar slagen er niet in om echte resultaten te boeken. Dat kan alleen als het een prioriteit is en managers erop worden beoordeeld.” In de VS zijn ERG’s (employee resource groups) de norm geworden: minderheden komen samen om ervaringen te delen en suggesties te doen. Vermeulen: “Inclusieve bedrijven nemen betere beslissingen en boeken betere resultaten. Samen met Randstad stippelde ik in een gratis online white paper zes strategieën uit om op dit vlak te scoren.” Meer tips van Vermeulen staan in zijn boek Be(Come) an Awesome Manager(2020).