Is jouw nieuwe medewerker een blijver?

6 mei 2019
Tekst
Partner Content
Is jouw nieuwe medewerker een blijver?

Het is niet altijd gemakkelijk om de medewerker te vinden die in je organisatie past. Per vacature zijn er vandaag gemiddeld nog maar 4,5 kandidaten. Wanneer je de juiste kandidaat vindt, dan wil je die ook zo lang mogelijk in huis houden. Toch blijkt dat bijna 1 op 3 arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur al binnen het jaar weer beëindigd wordt. Bovendien is dat in 60% van de gevallen op initiatief van de medewerker. Is jouw nieuwe medewerker een blijver? Dat heb je, voor een deel, zelf in de hand.

De cruciale periode overbruggen

Onboarding is een integratieproces dat verder en breder gaat dan het wegwijs maken tijdens de eerste werkdag. Het start bij de ondertekening van het arbeidscontract en gaat enkele maanden door. Zo stuur je best al nuttige informatie en aangename signalen na de ondertekening van het contract. Wanneer je contact blijft houden met je nieuwe medewerker dan zal zijn eerste werkdag een minder grote stap in het onbekende lijken.

Na het tekenen van het contract volgt de eerste werkdag. De eerste weken kunnen best wat onwennig zijn voor je nieuwe medewerker. Nieuwe mensen, andere gewoontes en bijkomende verwachtingen en doelen staan op hem te wachten. Tijdens deze periode is het belangrijk je kersverse medewerker te verwelkomen, te steunen en te betrekken bij je organisatie. Vergeet niet om informatie te geven over de administratieve formaliteiten, werkafspraken en praktische mededelingen over smartphones, laptops of bedrijfswagens. Een goed doordacht onboardingstraject komt sowieso ten goede van je bedrijf.

Win-winsituatie voor werkgever en werknemer

Het belang van onboarding moet niet meer in vraag gesteld worden. Pak je het onboardingtraject goed aan van in het begin? Dan leg je fundamenten van een succesvolle samenwerking, wat zeker voordelig is in tijden van arbeidskrapte. Dankzij een goed onboardingproces voelt je medewerker zich sneller geïntegreerd en betrokken. Dit versnelt dan weer de productiviteit van je nieuwe medewerker en verhoogt ook de retentie. Bovendien geeft het jullie de kans om een duurzame arbeidsrelatie te ontwikkelen. Een win-winsituatie voor zowel werkgever als werknemer.

Het stop niet na onboarding

Zijn de eerste drie maanden goed verlopen? Heeft je nieuwe medewerker zich volledig ingewerkt? Dan zit je onboardingmissie erop. Met het afsluiten van de onboardingfase kan de developmentfase starten. Stimuleer de talenten van je medewerker en zorg dat er plaat is voor persoonlijke groei. Dat levert gegarandeerd succes op.

Wil je weten hoe je een succesvol onboardingproces opzet?

Volg dan ons gratis onboarding webinar op donderdag 16 mei.