Kia is misschien niet het eerste merk waaraan je als fleetmanager denkt bij het samenstellen van je vloot van bedrijfswagens. Ten onrechte: gelet op de algemene elektrische prestaties, de kwaliteit, de ruimte, de uitrusting en de technologie van zijn modellen kan het ongetwijfeld worden beschouwd als een premium merk!
“Het gamma van elektrische modellen van Kia heeft een heel mooie marktpositie”, vertelt Jean-François Mailleux, fleetmanager bij Kia. “Er zijn modellen in alle segmenten van B tot E, die het meest voorkomen in carpolicies.”
De EV3 is de beste koop in zijn categorie. “Als je enkel naar de prijs kijkt, is het een voertuig van segment B – compacte stadsmodellen — maar eigenlijk hoort het duidelijk tot een hogere categorie door zijn binnenruimte, ingebouwde technologieën, voorgestelde uitrustingen en vooral ook de autonomie. Met andere woorden, je krijgt absoluut waar voor je geld met deze comfortabele gezinswagen.” Er is keuze tussen twee batterijen waarvan de ene tot 436 kilometer autonomie garandeert en de andere tot 605 kilometer. “De wagen heeft een ingebouwde lader van 11 kW die binnenkort ook beschikbaar zal zijn in 22 kW. Voor de versie met de grootste batterij, met snelladen, kan dit oplopen tot 128 kW. Zo biedt de ‘long range’-versie een WLTP-autonomie van 605 km. Na herladen van 10 tot 80% bedraagt die autonomie dus al 480 km! In de stad loopt die overigens op tot wel 750 km!”
De EV6 is dan weer een voertuig van segment D — gezinsberlines —, “dat qua prijs alles heeft van een voertuig in het C-segment”, verklaart hij. Net als de EV9 beschikt dit model over een oplaadtechnologie met hoge snelheid van 800 volt waardoor de batterij in slechts 18 minuten wordt geladen van 10 tot 80% met een snellader. Er zijn vandaag niet veel merken op de markt die beter doen. Dit voertuig met zeven ‘volwassen’ plaatsen is al verkrijgbaar in de business-versie met 443 kilometer autonomie voor een prijs van € 45.000 excl. btw.
In België maakt een auto deel uit van het loonpakket en dus van het maatschappelijk aanzien van een persoon. “Bestuurders zijn nog steeds liever geneigd een Duits merk voor hun garagepoort te plaatsen dan een Zuid-Koreaans”, zegt hij. “We stellen echter vast dat steeds meer fleetmanagers vertrouwen stellen in Kia. Wat voorlopig nog ontbreekt, is dat gebruikers spontaan naar Kia toe komen. Het is dus tijd om hen te laten weten dat ze met Kia meer value for money krijgen en hen ertoe te bewegen onze modellen te komen bekijken, te testen en te vergelijken. Dan zullen ze zien dat we uitstekende auto’s aanbieden!”
We herinneren er ook nog even aan dat Kia 7 jaar garantie aanbiedt, wat bij geen enkel ander merk te vinden is. “Als je bij ons € 3.000 aan opties toevoegt, kom je al snel uit bij een ‘full option’-voertuig. Je beschikt dan over zeer uitgebreide functies zoals ingebouwde artificiële intelligentie, de mogelijkheid om de stoel van de bestuurder in ‘relax’ te zetten en op de infotainment naar een serie te kijken tijdens het opladen of dodehoekdetectie die is opgenomen in het dashboard, om maar enkele voorbeelden te geven.
Kia is nog lang niet klaar op het vlak van innovatie. De komende weken wordt de EV4 aangekondigd, een volledig elektrische berline waarvan een van de versies in Slowakije zal worden geproduceerd. Daarna komt de EV5, een nieuwe SUV met een zeer comfortabele cabine voor heel het gezin. En met de komst van de PV5 zal Kia zich ook op de markt van de volledig elektrische bedrijfsvoertuigen begeven ...
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.