Kwart van werknemers snapt loonbrief niet

7 februari 2020
Tekst
Jo Cobbaut
Kwart van werknemers snapt loonbrief niet

Ruim een op de vier werknemers begrijpt niet alles op de loonbrief. De meesten zijn dan ook enkel in het eindbedrag geïnteresseerd. Softwareontwikkelaar Prato vermoedt trouwens dat steeds meer werknemers graag per dag zouden worden betaald.

Software-ontwikkelaar Prato liet het aan 650 werkende Belgen vragen en stelt vast dat 26,8% van de ondervraagden hun loonbrief niet volledig begrijpen. De maandelijkse loonbrief krijgt ook niet veel aandacht: 60,6% loopt er snel doorheen en 70,9 % bekijkt die zelfs meestal helemaal niet.

Bij jongere werknemers (< 34jaar) begrijpt maar liefst een op de drie niet alles op hun loonbrief. Voorts valt op dat vooral de respondenten uit het Brussels Gewest moeite hebben met het lezen van hun loonbrief (een op de drie). 

“Niet onlogisch”, zegt Joris Peumans, CEO van Prato. “Enerzijds kijken veel mensen gewoon naar het bedrag onderaan dat ze als nettoloon op hun rekening krijgen gestort. De berekening is voor hen minder van tel. Anderzijds is het geen eenvoudige materie: België heeft – na Frankrijk en Italië - de derde meest complexe loonberekening ter wereld. Het is zelfs voor doorwinterde hr-specialisten niet altijd duidelijk.”

Transparantie creëren

Als hr-softwareontwikkelaar verwerkt Prato zelf zo’n 2 miljoen loonbrieven per jaar. Problemen die zij zien, hebben vaak te maken met werknemers die de berekening niet of verkeerd begrepen hebben.

"Door processen te automatiseren en meer info te geven over de verschillende lijnen op een loonbrief, creëer je meer transparantie. Als wij die kennis kunnen doorgeven aan de hr-consulenten, dan kunnen we de onwetendheid bij die 30% Belgen mee helpen verkleinen”, zegt Joris Peumans.

Verlonen in realtime?

Vandaag is verloning op maandbasis de algemene regel. Toch duikt er een nieuwe trend op. Uit de enquête blijkt dat vooral de jongere werknemers (<34 jaar) openstaan voor een verloning op weekbasis (17,8%). Bij de ondervraagde interimkrachten – waar dit nu al het geval is - ligt dit op 43,6%.

6,4% van de werknemers met een interimstatuut wil zelfs op dagelijkse basis uitbetaald worden. “Hier en nu: het is een nieuw maatschappelijk fenomeen", meent de CEO van Prato. "Door onder meer mobiel internet en het succes van apps verwachten mensen dat ze alles direct en overal kunnen krijgen. De bankensector volgt daar bijvoorbeeld in met instant overschrijvingen. Steeds vaker zien mensen een product dat ze direct willen kopen. Zij gaan vervolgens een paar dagen extra werken – denk aan flexijobbers of studentenjobs - zodat ze het nodige bedrag kunnen sparen. Er is een nieuwe generatie en type werknemers die niet wil wachten tot het einde van de maand om dat loon te ontvangen. Zo geeft 100% van de ondervraagde studenten aan dat ze bij een studentenbaan liefst op weekbasis worden uitbetaald. Direct verlonen in realtime of dagelijks, kan daar een oplossing zijn.”

Slimme loonmotor

Realtime of dagelijks verlonen kan enkel met een slimme loonmotor die in realtime rekening houdt met de meest recente  wetgeving, afspraken in paritaire comités, premies en statuten. “Stel dat je met een flexijobstatuut in de horeca van 10 tot 14 uur werkt. Dan is het nu technologisch mogelijk om een halfuur later al je loon van die dag uitbetaald te krijgen”, schetst Joris Peumans.

Op termijn kan deze slimme loonmotor inspelen op de vraag naar dagelijkse verloning of op de vraag naar meer flexijobs. “We zijn nu gestart in de sector van dienstenchequebedrijven, omdat daar maar één paritair comité geldt. We zijn nu ook de interimsector aan het voorbereiden en we verwachten nog dit jaar live te gaan met enkele pilootklanten."

Loonbrief-as-a-service

Door deze slimme loonmotor hoeven consulenten minder sociaal-juridische kennis te hebben en moeten ze zich minder met administratie bezighouden.  “Het is zo simpel en transparant dat in principe iedereen zijn loon kan berekenen. Ook een kmo-eigenaar met een paar werknemers zou dan de loonbrief zelf kunnen genereren en zeker zijn dat hij aan alle wettelijke normen voldoet. Loonbrief-as-a-Service als het ware, waarbij je de complexiteit van het sociaal bureau uitschakelt als tussenstap en de loontrekkende meer transparantie over zijn verloning biedt”, besluit Joris Peumans.