Laat de deur open voor je ex-medewerker

2 juni 2020
Tekst
Partner Content
Laat de deur open voor je ex-medewerker

In deze moeilijke coronatijden, zullen sommige werkgevers jammer genoeg genoodzaakt zijn om mensen te ontslaan. Nadat ze alle scenario’s hebben bekeken, zullen werkgevers deze medewerkers met spijt in het hart zien vertrekken. Maar een afscheid hoeft niet altijd definitief te zijn. Wanneer je het contact met je ex-medewerker goed onderhoudt, dan verhoogt de kans dat je de ‘ex-‘ achterwege kan laten, en je medewerker opnieuw kan verwelkomen binnen je organisatie.

Terugkeren is geen stap terug

Uit de jaarlijkse Talent Pulse bevraging van Acerta blijkt dat 27% van de werknemers overweegt om terug te keren naar hun vorige werkgever. Dat percentage stijgt zelfs tot 54,6% wanneer er na het ontslag nog een goed contact was met de ex-werkgever.

Terugkeren is trouwens niet hetzelfde als een stap terug zetten. Talent terug in je organisatie verwelkomen heeft meerdere voordelen. Je ex-medewerker is bijvoorbeeld al vertrouwd met je organisatie. Daarnaast kunnen de nieuwe ervaringen, die je ex-medewerker elders heeft verworven, een verrijking zijn voor de werking van je bedrijf. De terugkeer van je talent is dus eigenlijk een stap vooruit voor je organisatie.

Offboarding is meer dan vaarwel zeggen

Een laatste gesprek vooraleer je medewerker de deur uitwandelt? Het is een belangrijk onderdeel van ‘offboarding’, hoewel offboarding verder gaat dan het ontslag- of exitgesprek alleen. Uit het onderzoek van Acerta blijkt dat 45% van de werknemers een exitgesprek kregen, waarbij 69% de kans kreeg om feedback te geven. Wanneer het ontslag door de werkgever werd gegeven, dan kreeg 41% een exitgesprek en kon 51% daarvan feedback geven tijdens dat gesprek.

Toch is het exitgesprek geen vanzelfsprekend moment voor feedback, aangezien het vaak een (emotioneel) moeilijk moment is. Je toont beter op een later moment oprechte interesse in je ex-medewerker. Vraag hoe het met hem of haar gaat, hoe de zoektocht naar een nieuwe job vlot en of je hem of haar kunt steunen door bijvoorbeeld een aanbeveling te schrijven, bijvoorbeeld via LinkedIn.

Transparantie is noodzakelijk, zeker tijdens een crisis

Doorzwemt jouw onderneming woelige waters? Onthoud dan dat transparantie de basis is. Zelfs vooraleer er een beslissing valt over mogelijke ontslagen, moet je het contact met je medewerkers gezond en transparant houden. Wanneer je dit in ere houdt, én een goed offboardingproces opzet, dan is het best mogelijk dat je ex-werknemer een ambassadeur is en blijft voor je onderneming. Zelfs na een ongewild ontslag.

Advies bij ontslag

De spelregels van ontslag? Die verneem je tijdens onze 'Praktijkdag Ontslag'. Raadpleeg ons relance-aanbod om je personeelskosten onder controle te houden en om te besparen.

Praktijkdag ontslag - Bespaar