Privacyverklaring

Winnaar LearnTech award: “Leg het leerproces in de teams.”

21 oktober 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Patrick Cornelissens by Nicolas Herbots

De eerste LearnTech award voor het learning & development team gaat dit jaar naar Etex, de internationale producent van bouwoplossingen uit Kapelle-op-den-Bos. Trotse training manager Patrick Cornelissens wijst op de betrokkenheid van de productieoperatoren om tot een slimme fabriek te komen. “De arbeiders zijn vragende partij om een digitale tool te gebruiken in hun leerproces.”

Nobi. Zo heet het project dat Etex introduceerde om opleidingslacunes snel te identificeren en toekomstige hiaten te voorspelen. Nobi is Japans voor grow. Digitale en praktijkoefeningen en -testen versterken de vaardigheden van nieuwe en ervaren medewerkers. Het hoofddoel is een slimme fabriek bouwen met een flexibel personeelsbestand dat afdelingsoverschrijdend inzetbaar is. “Multifunctionele operatoren zijn bekwaam om diverse jobs op te nemen volgens de vraag van de markt naar verschillende producten.”

Technologie en teamleaders

Tijdens de pandemie verlieten tientallen operatoren de Etex-fabriek om naar nabijgelegen werkgevers zoals Pfizer en Duvel Moortgat te gaan. Kant-en-klare medewerkers stromen nauwelijks uit van op de schoolbanken. Ervaren technische operatoren zijn schaars op de arbeidsmarkt. Parallel met deze arbeidsmarktdynamiek ontstonden wijzigingen in de loop van het productieproces, bijvoorbeeld door vervanging van machines. Gevolg: de afdeling ‘leren en ontwikkelen’ keek tegen een torenhoge uitdaging aan.

De hefbomen om die uitdaging aan te gaan heten technologie en teamleaders. Etex werkt voor het technologische gedeelte samen met leerspecialist Flowsparks. Zij bouwen e-learnings, ontwikkelen toolboxen en inventariseren digitale werkinstructies en machines. Het eigenaarschap voor het leerproces legt Etex bij de teamleaders. Zij zien de teams acht uur per dag. De teamleaders lijsten zelf de leerpunten op om naar een ploeg met volwaardige productieoperatoren toe te groeien.

“Een volwaardige productieoperator is in staat om een trainee helemaal zelf op te leiden”, legt Patrick Cornelissens uit. Een achterliggend puntensysteem met impact op loonsopslag fungeert als katalysator voor een snellere leercurve. Etex hanteert twee verschillende loopbaanladders. Operatoren kunnen zich ontwikkelen tot volwaardige generalisten, of kiezen voor een diepgaande specialisatie op één taak zoals kwaliteitscontrole.

Opbrengst van het leerproces

De return on investment van het Nobi-project is opzienbarend. De benodigde trainingstijd voor nieuwe operatoren is teruggebracht van acht naar twee weken. De kenniskloof met ontwikkelingspunten is gedecimeerd. Op een trainingsbudget van 1 miljoen euro bespaarde Etex meer dan 300.000 euro. Dat overschot laat toe om andere nuttige opleidingen te financieren.

Het succes van het project is afhankelijk van de kwaliteit van de leidinggevenden. “Tijdens de pandemie hebben ook teamleaders het bedrijf verlaten”, vertelt Patrick Cornelissens. “De talentvijvers bleken zo goed als opgedroogd, net zoals de lege successieplanning.” Etex diende opnieuw te bouwen. Van de 50 teamleiders volgden een kwart het globale leiderschapsprogramma. “Er is nog een kloof te dichten maar we wijken niet af van het leerproces. In sommige afdelingen handelt nog niet iedereen op het gewenste niveau. Dat is een ingecalculeerd risico van het Nobi project.”

Patrick Cornelissens wijst op het belang van de mens in een technologisch gedreven leertraject: “Wanneer de medewerkers en het management er niet klaar voor zijn, dan zijn de slaagkansen beperkt. Het management ondersteunt het project met z’n volle gewicht.” Etex interviewde de arbeiders over hun leerbehoeften en voorkeursmethoden: zij verkiezen een digitale tool. Het voordeel? Verschillende generaties werken intensiever met elkaar samen. Zowel jong als oud blijven groeien. “De mensen in de fabriek maken kwaliteitsvolle producten die omzet genereren. Daarom is hun opleiding zo essentieel.”