Leiden hybride werkplekken tot innovatie?

2 juni 2021

Wat zal de impact zijn van de nieuwe werkvormen op de levensnoodzakelijke innovatie in de farmaceutische bedrijven? We vroegen het aan vijf hr-leaders werpen er hun blik op.

Hilde Claes (Johnson & Johnson): “We evolueren naar een hybride werkmodel. Je bent twee tot drie dagen per week op de site waar het kan. Mensen willen niet meer opnieuw voltijds naar kantoor. Ze kiezen voor welzijn: de file niet trotseren en toch in contact blijven staan met elkaar.”

Kantoren zullen dus een grondige facelift krijgen. Allicht ook bij Sandoz. “We bekijken hoe de we make-over structureel aanpakken. Een mogelijk idee is de klassieke werkplekken omvormen naar bijvoorbeeld een videoruimte. Dat proces verloopt in samenwerking met ict, facilities en hr. Belangrijke tip: vraag inspraak aan je eigen medewerkers. Je zal merken dat er een gevarieerd plaatje van antwoorden ontstaat. Mensen vragen o.a. naar meer ontspanningsruimte op kantoor”, vertelt Linda Vandevelde.

Globaal en lokaal

De meeste farmaceutische bedrijven zijn internationaal actief. Nico Reynders van UCB reflecteert over de nieuwe kansen die zich aandienen in een hybride werkmodel: moet je als werknemer nog wonen in België? Is het noodzakelijk dat je een volledig buitenlands gezin mobiliseert naar hier? Is het niet eenvoudiger om een buitenlands toptalent occasioneel te laten invliegen? “Dat leidt tot een meer diverse vijver van talent.”

Anne De Backer van Pfizer denkt mee maar blijft pragmatisch. “Volledig werken vanuit een ander land zal niet lukken. Je botst ook op de grenzen van de fiscale reglementering. Een job gelinkt aan één land, kan je wel semi-virtueel invullen. De manier waarop je mentaal en juridisch verbonden blijft met je werkgever, kan je niet verwaarlozen.” Ze wijst er op dat mensen de behoefte hebben om bij een groep te horen. “Niet alleen je team, ook de bredere sociale contacten op het werk.” Ze pleit voor een balans waarbij je maximaal drie dagen per week werkt op afstand.

Bij Ablynx staat de omvorming van kantoren naar ontmoetingsruimtes in de steigers. “De doelstelling is sociaal contact, maar ook werkoverleg in het kader van team-overschrijdende projecten”, aldus Freddy Carrette. Hij wijst op de nodige nieuwe skills voor semi-virtuele meetings: “Technologie is belangrijk, maar ook de juiste vergaderdynamiek om mensen thuis en in de zaal op de juiste manier te connecteren.”

Innovatie

De laboratoria medewerkers werken grotendeels op de site van Ablynx zelf. Hun onderlinge contacten dragen ook bij tot innovatieve ideeën. Ook bij Johnson & Johnson is deze periode een opportuniteit om te vernieuwen. Hilde Claes: “De actuele behoeften moedigen ons aan om met andere stakeholders zoals biotechbedrijven te gaan spreken. We werven ook nieuwe mensen met een frisse blik aan. En we kijken kritisch naar niet-kernactiviteiten: is het niet zinvoller om die te uit te besteden en écht te gaan voor vernieuwing?”

Nico Reynders wijst op de can-do mentaliteit die we allen hebben opgenomen de afgelopen maanden: “Tegenwoordig werf je een nieuwe collega aan zonder dat je die ooit in levenden lijve hebt ontmoet. Dat was vroeger onvoorstelbaar. Hetzelfde principe geldt voor innovatie: het is gemakkelijker om te samen te brainstormen in een zaal met flipcharts en post-its, maar er bestaan werkbare alternatieven voor. Just get on with it.”

Anne De Backer sluit zich aan bij die attitude en dit momentum: “Iedereen binnen het bedrijf functioneert nu regelmatig buiten de comfortzone. We hanteren een nieuwe aanpak en komen met andere oplossingen. Met die mindset merk je dat mensen meer openheid vertonen. Er ontstaan extra kansen voor innovatie, in alle geledingen van het bedrijf.”

“Ik stel vast dat medewerkers sneller met hun mening en met ideeën komen. Als bedrijf stimuleren wat dat ook. De verandering biedt kansen. Wees geen calimero maar een cali-hero”, knipoogt Linda Vandevelde.

Een waarschuwende vinger komt van een realistische Freddy Carrette: “Allicht schieten we hier en daar te ver door naar de andere kant van het spectrum. Ik ben er van overtuigd dat we stilaan meer zullen terugkeren naar face-to-face contacten om innovatief te zijn.