Driekwart van de Belgen wil het liefst leren via praktische leervormen. En voor jongeren mag dat digitaal gebeuren. De Belgische uitbater van restaurants BFG trekt volop die kaart. BFG zet sterk in op doorgroeikansen voor medewerkers.
Na een bevraging van 16.011 werknemers in 10 Europese landen, waaronder 1.000 werkende Belgen, ziet SD Worx een trend naar praktijkgerichte opleidingen, die de theorie meteen toepassen in de praktijk.
Ook ‘learning on the job’ wint terrein. 62% van de Belgen duiden leren tijdens het eigenlijke werk (bijvoorbeeld werkplekleren, al doende leren) aan. Dit in tegenstelling tot leren los van het eigenlijk werk (bijvoorbeeld een opleiding weg van waar het werk plaatsvindt).
Anderzijds verkiezen ook 62% van de Belgen het leren op eigen ritme in plaats van leren volgens het ritme van een vooropgesteld leerschema.
Bij de min 25-jarigen duiden meer Belgen digitale opleidingen aan als hun voorkeur. Tot 35 jaar zijn er minstens evenveel voor- als tegenstanders. Bij de 55-plussers is meer dan een kwart ook voorstander van digitale opleidingen.
Op de vraag welk type opleiding ze vorig jaar genoten hebben, antwoordt 43% van de Belgen een digitale opleiding.
Sinds de opening in 2019 in België van hun eerste KFC-restaurant groeit de Benelux Food Group (BFG) als franchise zienderogen. In november opent het familiebedrijf uit Turnhout hun tiende vestiging in België. Daarnaast exploiteert BFG acht KFC-restaurants uit in Nederland.
Joren Jonckers, verantwoordelijk voor hr, legt uit hoe leren cruciaal is: “We willen het verschil maken met de verwelkoming van nieuwe medewerkers (onboarding) en hun ontwikkelkansen door training. Onze ambitie is om zeventig procent van de vacatures voor leidinggevenden intern in te vullen.”
Jonckers vertelt hoe ze dit willen realiseren. “We hebben niet alleen een ‘field trainer’ aangesteld, maar ook een interne Academy opgericht, waartoe ook alle supportteams, waaronder de managementteamleden bijdragen. Zo ontwikkelden we op korte tijd een 20-tal nieuwe opleidingen, waarmee we zowel nieuwe teamleden als (assistent-) restaurantmanagers ondersteunen. Persoonlijk contact en praktijkgerichte opleiding in het restaurant blijven speerpunten. Ons nieuw learningplatform met digitaal aanbod is de ideale aanvulling waarmee we aan efficiëntie winnen en ook aansluiten bij de noden van onze medewerkers.”
Steven Rosseel, business unit manager van SD Worx: “Sectoren zoals de horeca kennen elk jaar een instroom van jonge werkkrachten. Om klanten een topervaring te garanderen, moeten deze werkgevers snel schakelen om ze te trainen in hun goede praktijken. Dit kan vlot met MobieTrain via de smartphone, op de werkvloer of wanneer het best past. Het is een goede aanvulling op de meer klassieke vormen van leren. Bovendien is het een manier om talent aan te trekken én te behouden met reële doorgroeikansen.”
Vanaf 2023 heeft elke voltijdse werknemer in de horecasector, tewerkgesteld in organisaties vanaf twintig werknemers recht op vier opleidingsdagen in 2023. Dat worden vijf opleidingsdagen vanaf 2024. Voor organisaties tussen tien en 20 werknemers gaat het om één opleidingsdag. Deze werkgevers moeten elk jaar vóór 30 september het aantal opleidingsdagen vaststellen waarop de werknemers in dat jaar recht hebben. Voor werkgevers met minder dan tien werknemers geldt deze verplichting niet, maar natuurlijk is investeren in kwalitatieve opleidingsopportuniteiten ook daar van belang.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.