Privacyverklaring

Licht- en luchtkwaliteit lang niet optimaal

3 september 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Eén op de drie beeldschermwerkers heeft last van te droge of vervuilde lucht. Samen met klachten over licht is dat de eerste bron van klachten op het werk.

Hr- en welzijnsspecialist Attentia hield een online bevraging bij meer dan 14.000 bedienden, meer specifiek bij beeldschermwerkers. Met de warmtepieken van de voorbije weken draait op veel kantoren de airconditioning op volle toeren. Dat geeft verkoeling, maar de lucht wordt wel droger. Dat veroorzaakt fysieke klachten zoals irritatie aan de ogen, aan de slijmvliezen van neus en keel, en hoofdpijn. Te droge of vervuilde lucht is voor 30,3% van de respondenten een groot probleem.

In verband met licht speelt de slechte leesbaarheid van het scherm 16% van de kantoormedewerkers wel eens parten. Voor 13,3% is de werkomgeving te licht, terwijl 5,9% van de collega’s vindt dat de werkomgeving te donker is.

Nood aan frisse lucht

Over hun werkomgeving zijn de meest geciteerde klachten:

  • het gebrek aan frisse lucht - 20%;
  • te droge lucht - 13%;
  • te koud - 9,9% ;
  • te warm - 9%;
  • tocht op de werkplek - 7%;

Fysieke en mentale klachten

De klachten gaan ook verder dan enkel en alleen een ‘aanvoelen’. Een onaangepast binnenklimaat zorgt voor fysieke en mentale ongemakken. Minstens éénmaal per week hebben ze last van:

  • hoofdpijn of duizeligheid - 33,7%;
  • vermoeide, brandende of waterige ogen tijdens of op het einde van de werkdag - 32,2%;
  • verminderde concentratie - 56,7%.

Risicoanalyse

"Niet voor niets wijdt de nieuwe wetgeving een volledig hoofdstuk aan een optimale binnenluchtkwaliteit”, zegt Sam De Metzeler, preventieadviseur arbeidsveiligheid niveau 1 en ergonomie bij Attentia.

De wettelijk verplichte risicoanalyse is belangrijk om een optimaal werkklimaat te creëren. De risicoanalyse begint met een screening: het verzamelen van relevante documentatie over het gebouw en de installaties, een visuele inspectie van de werklokalen en een bevraging van de medewerkers. Eventueel volgen nog berekeningen en metingen ter plaatse.

Uit de risicoanalyse moet blijken welke maatregelen nodig zijn. Dit kunnen technische maatregelen zijn, zoals de installatie van een ventilatiesysteem, maar ook organisatorische maatregelen. “Voorbeelden zijn de plaatsing van printers en kopieerapparaten in een aparte ruimte, de nominale bezettingsgraad van de ruimte niet overschrijden of bureaus anders plaatsen. Het hoeven daarom niet altijd zeer ingrijpende maatregelen te zijn”, besluit Sam De Metzeler.