Maandag valt voortaan op donderdag. Althans, die kant lijkt het op te gaan bij Salesforce. De softwareproducent gunt ons alvast een blik op zijn plannen voor de terugkeer naar kantoor. In mei heropent Salesforce een aantal kantoren in Amerika, maar wereldwijd heeft het al 22 kantoren open. Die laten al vermoeden hoe het ‘nieuwe werken’ eruit zal zien. Zo is donderdag bij uitstek de dag waarop de meeste medewerkers vanaf kantoor willen werken.
Bij de heropeningsstrategie staan vertrouwen en transparantie centraal; niets is belangrijker dan het vertrouwen van medewerkers, klanten en partners. Salesforce hanteert een op wetenschap gebaseerde, gefaseerde aanpak om ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden zich veilig en goed ondersteund voelen op de kantoren:
Bij de heropeningsstrategie maakt Salesforce gebruik van de ervaringen van de eerste geopende kantoren in met name Azië-Pacific. Zo blijkt hieruit dat kantoren vooral gebruikt worden om samen te werken en verbinding te hebben met collega’s.
Op woensdag en donderdag wordt 80% van de samenwerkingsruimtes gebruikt, blijkt uit de eerste ervaringen. Met name donderdag lijkt daarmee maandag te vervangen als de dag waarop de meeste mensen op kantoor willen werken.
Intern onderzoek laat ook zien dat meer flexibiliteit in het indelen van tijd en het mogelijk maken om te werken vanaf verschillende locaties, leidt tot 16% meer productiviteit van het individu en 13% van het team. Kantoren worden door deze nieuwe manier van werken vooral een plek om met elkaar samen te werken en elkaar te ontmoeten. 64% van de samenwerkingsruimtes wordt gebruikt in de geopende kantoren terwijl eerder maar 24% van de bureaus werd benut.
Angelique de Vries, CEO Northern Europe bij Salesforce, blikt al vooruit op het heropenen van de Salesforce Tower, het hoofdkantoor in San Francisco, als een mijlpaal. Zij noteert alvast dat “72% van onze mensen aangeeft weer naar kantoor te willen, terwijl dit in juni vorig jaar nog maar 32% was. Het samenwerken en een fysieke plaats om elkaar te ontmoeten wordt gemist; zeker door de Gen-Z generatie die twee keer zo vaak volledig vanaf kantoor wil werken dan de zogenaamde babyboomers en Gen-X generatie.”
Met het digitaal platform Work.com heeft salesforce alles klaar gezet om terug te keren naar een soort nieuw normaal zodra “de situatie in het betreffende land” dat mogelijk maakt.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.