Privacyverklaring

Manifesteren kan je leren

17 december 2024
Tekst
Shana Mertens
Beeld
Shana Mertens

‘Manifest’ werd vorige maand uitgeroepen tot Cambridge Dictionary's Word of the Year. Naast het zelfstandig naamwoord en het adjectief kent het woordenboek nu ook het werkwoord ‘manifesteren’. Ik gebruik het woord zelf ook regelmatig, al is dat vaak met een knipoog. Maar moeten we het zomaar weglachen? Bij deze: een handleiding manifesteren voor de hr-professional.

Wat is manifesteren?

Manifesteren is het visualiseren van een gewenste realiteit vanuit de overtuiging dat die werkelijkheid wordt. Denk aan Ariana Grande, die zei haar rol in Wicked te hebben gemanifesteerd, of Dua Lipa, die eveneens fan is. Het draait om herhaaldelijk en specifiek je doel voor ogen houden, opschrijven en je voorstellen dat je het al bereikt hebt. Ook affirmaties – positieve zinnen die je steeds tegen jezelf zegt – zijn een belangrijk onderdeel: speaking it into existence, zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen.

Psychologische principes achter manifesteren

Hoewel er geen wetenschappelijke basis is voor manifesteren, zijn er wel enkele psychologische principes die componenten ervan ondersteunen. En die kunnen ook relevant zijn voor organisaties en teams:

  1. Visualiseren: om vooruitgang te maken, moet je weten waar je naartoe wil. Visualiseren is daar een goede techniek voor. We weten uit onderzoek dat specifieke doelen stellen erg motiverend kan zijn, en visualiseren kan daarbij helpen. Teams kunnen gezamenlijke doelen bespreken, maar wil je echt een stapje verder gaan, dan stel je die doelen ook echt levendig voor. Ook regelmatig terugkeren naar die visualisatie helpt om het doel weer top-of-mind te maken.
  2. Mental contrasting: zonder actie geraak je er natuurlijk niet. Mental contrasting combineert positieve visualisatie met realisme; je kijkt positief vooruit, maar je analyseert ook de mogelijke obstakels tussen de huidige en gewenste realiteit. Dit kan teams helpen om ambities te formuleren, maar ook om potentiële hindernissen in kaart te brengen. Zo wordt er een duidelijk plan van aanpak geformuleerd. Mijn collega’s en ik ontwikkelden een tool, de ‘event preview’, die hierbij kan helpen.
  3. Positieve zelfspraak en positieve psychologie: hoewel affirmaties misschien zweverig klinken, blijkt uit onderzoek dat positieve zelfspraak kan bijdragen aan zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Voor teams betekent dat: succes erkennen, constructieve taal gebruiken en een cultuur creëren waarin groei en positiviteit centraal staan. Zelfs kleine overwinningen vieren kan een grote impact hebben.
  4. Het placebo-effect: als je iets verwacht of gelooft, kan dat een enorme impact hebben op je eigenlijke gedrag. Het zal er niet op magische wijze voor zorgen dat je je doel bereikt, maar je zal wél vaker gedragingen stellen die in lijn zijn met dat doel. Onbewust help je jezelf en je team dus wel de juiste richting uit. Spreken over het doel alsof het een vanzelfsprekendheid is, kan je brein dus positief beïnvloeden.

Ziezo, de onderliggende mechanismen van manifesteren die écht werken. Zullen we in 2025 dan allemaal aan het manifesteren slaan?

Gastauteur: Shana Mertens, PhD Candidate & Teaching Assistant bij Universiteit Gent. Auteur van het boek ‘Beste medewerker, hoe gaat het?’