‘Manifest’ werd vorige maand uitgeroepen tot Cambridge Dictionary's Word of the Year. Naast het zelfstandig naamwoord en het adjectief kent het woordenboek nu ook het werkwoord ‘manifesteren’. Ik gebruik het woord zelf ook regelmatig, al is dat vaak met een knipoog. Maar moeten we het zomaar weglachen? Bij deze: een handleiding manifesteren voor de hr-professional.
Manifesteren is het visualiseren van een gewenste realiteit vanuit de overtuiging dat die werkelijkheid wordt. Denk aan Ariana Grande, die zei haar rol in Wicked te hebben gemanifesteerd, of Dua Lipa, die eveneens fan is. Het draait om herhaaldelijk en specifiek je doel voor ogen houden, opschrijven en je voorstellen dat je het al bereikt hebt. Ook affirmaties – positieve zinnen die je steeds tegen jezelf zegt – zijn een belangrijk onderdeel: speaking it into existence, zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen.
Hoewel er geen wetenschappelijke basis is voor manifesteren, zijn er wel enkele psychologische principes die componenten ervan ondersteunen. En die kunnen ook relevant zijn voor organisaties en teams:
Ziezo, de onderliggende mechanismen van manifesteren die écht werken. Zullen we in 2025 dan allemaal aan het manifesteren slaan?
Gastauteur: Shana Mertens, PhD Candidate & Teaching Assistant bij Universiteit Gent. Auteur van het boek ‘Beste medewerker, hoe gaat het?’
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.