Masters willen vooral leren en blijven leren bij werkgevers

12 januari 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Masters willen vooral leren en blijven leren bij werkgevers

Hoe zien pas afgestudeerde masters hun carrière? Ze hopen alvast op een werkomgeving gekenmerkt door prima communicatie onder collega’s. Ook een sociaal aangename omgeving en veel kansen om te leren scoren hoog. Corona temperde wel hun intentie om regelmatig van werkgever te veranderen. Ze neigen nu weer wat meer naar jobzekerheid.

Het Centre for Excellence in Strategic Talent Management van Vlerick Business School bevroeg 614 masters en advanced masters (lichting juni 2020) over hun verwachtingen inzake werkgevers en carrières.

Een aangename stimulerende omgeving

Wat blijkt? De werkomgeving moet aangenaam en stimulerend zijn. Van de respondenten verwacht

  • 92% een aangename werkomgeving die positief teamwerk stimuleert;
  • 88% goede communicatie tussen collega’s;
  • 85% training;
  • 80% een gevarieerd takenpakket.

Salaris

De gemiddelde afgestudeerde master verwacht 2.022 euros netto in de eerste job, de advanced masters rekenen op 2.363 euro. Na vijf jaar rekenen ze al op 2.937 euro (masters) en 4.226 euro (advanced masters). Die verwachtingen hangen nauw samen met die over carrière en professionele ontwikkeling.

Eerder carrière- dan jobzekerheid

Voor 90% betekent een attractieve carrière levenslang leren. Voor millennials primeren de verdieping van vaardigheden en kennis. Ze verwachten ook een eerder verticale carrière (76%) dan een horizontale (50%).

58% verwachten te gaan werken voor een breed gamma van organisaties doorheen hun actief leven. Ze neigen ertoe hun eerste job te zien als op opstap naar beter.

De relatie met die eerste werkgever zien ze eerder als tijdelijk. Bijna 50% plant niet langer dan drie jaar te werken bij de eerste werkgever. Vandaar dat slechts 17% belang hecht aan jobzekerheid op lange termijn.

Andere conclusies:

  • een goed evenwicht tussen werk en leven wint aan belang (74% in 2020, 66% in 2017);
  • appreciatie voor hun werk schatten ze hoog in (76%);
  • 62% vindt het belangrijk dat hun job gekoppeld is aan zowel duidelijke doelen als aan een positieve sociale en milieu-impact.

Dirk Buyens, Professor of Human Resources aan Vlerick Business School, concludeert dat millennials “niet enkel bereid zijn om hard te werken, maar dat ze hun inspanningen willen opdrijven wanneer dat nodig is. Als ze tevreden zijn over hun job, zullen ze zich ook overtuigde ambassadeurs tonen voor je merk en je business.”

Covid-19 als kink in de kabel

Tijdens een eerste bevraging keek 70% positief naar hun financiële toekomst en naar de beschikbare jobs. Covid-19 stak wel een kink in de kabel, zo bleek uit een aanvullende bevraging van de Advanced Masters in juni:

  • nog slechts 30% was optimistisch over de economie (tegenover 54% voor de pandemie);
  • slechts 6 op 10 studenten verwachten genoeg vacatures te vinden, passend bij hun profiel;
  • bijgevolg won langetermijn jobzekerheid aan belang.