"Meerderheid Europese werknemers wil vierdagenweek"

24 juni 2019
Tekst
Jo Cobbaut
"Meerderheid Europese werknemers wil vierdagenweek"

De meeste (57%) Europese werknemers denken dat technologie de werkweek kan bekorten tot vier dagen. Technologie zal hen productiever en efficiënter maken, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Ricoh Europe.

Steeds meer organisaties kiezen voor een vierdagenweek of overwegen dit systeem. Ze willen het welzijn van de werknemers vergroten en de productiviteit op lange termijn verbeteren. Planio1, een Berlijnse specialist in projectbeheersoftware, voerde vorig jaar de vierdagenweek in voor zijn medewerkers. De Wellcome Trust2, een Britse ngo gespecialiseerd in medisch onderzoek, deed dan weer een haalbaarheidsstudie naar het vierdagenmodel, maar besloot uiteindelijk om er niet mee door te gaan.

Alle leeftijdscategorieën

De overstap naar een vierdagenweek is voor velen nog toekomstmuziek. Tegelijk blijkt uit het onderzoek van Ricoh dat de meeste werknemers, over alle leeftijdscategorieën heen, ernaar uitkijken om meer resultaat te boeken op het werk. Ze willen hun productiviteit vergroten dankzij training en technologie.

Bijna drie kwart van de werknemers (72%) zegt een grotere bijdrage te willen leveren, wat duidelijk de wens aangeeft om een grotere impact te hebben.

Bijscholen

De Europese werknemers weten echter dat ze dit niet alleen kunnen. Zeven op de tien werknemers (70%) verwachten zich te moeten bijscholen tijdens hun loopbaan. 63% vindt dat technologie een centrale rol moet spelen om hen te helpen optimaal te presteren.

Ongeveer vier op de tien werknemers zeggen dat automatisering (44%) en AI (39%) hen wellicht zouden helpen in hun functie.

Tools, training en tevredenheid

Meer dan twee derde van de werknemers (69%) gelooft bovendien dat de beste ondernemingen investeren in digitale technologieën om de vaardigheden van hun medewerkers te vergroten. De impact van de juiste tools en van training op de jobtevredenheid en de productiviteit kan dus groot zijn.

Zo bleek uit het onderzoek dat de verschillende generaties er nauwelijks een andere mening op nahouden. Het klopt niet dat babyboomers, generatie X, millennials en generatie Z er andere ideeën op na houden.

Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium / Luxembourg, vindt deze bevindingen bemoedigend voor bedrijfsleiders. "Bij de meeste werknemers leeft de wens om een impact te hebben op het werk en meer te verwezenlijken. Dat besef is de eerste stap in het verbeteren van de beperkte productiviteit waarmee de Europese ondernemingen kampen, vooral sinds de economische crash van 2008. Ons onderzoek wijst uit dat vage innovatie-ideeën of werknemers nog harder laten werken geen antwoord bieden op de productiviteitsuitdaging." Op technologie gebaseerde efficiëntieverbeteringen en werknemers helpen bij het aanleren van nieuwe vaardigheden zullen wél helpen, zo bedenkt Gryson.