Privacyverklaring

Naar meer geconnecteerde mobiliteit

9 november 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Als gevolg van de COVID-19-pandemie zijn de voorkeuren van de consument op het gebied van mobiliteit snel veranderd. De evolutie naar geconnecteerde, geautomatiseerde, gedeelde en elektrische mobiliteit zal versnellen. Autonome voertuigen zijn echter nog niet voor morgen.

Dat voorspelt alvast een rapport van PwC’s adviestak Strategy&. Het totale wagenpark zal naar verwachting tot 2035 in Europa krimpen (-0,5% per jaar), terwijl het in de VS (+1,1% per jaar) en China (+3,9% per jaar) zal groeien.

Geconnecteerd

Volgens het rapport zal het totale aantal geconnecteerde voertuigen in Europa tegen 2025 de grens van 50% overschrijden; in de VS al in 2023 en in China uiterlijk in 2029. Wat de nieuwe voertuigen betreft, zal het aandeel van de nieuwe voertuigen met een basisconnectiviteit in Europa en de VS tegen het einde van het jaar naar verwachting 95% bedragen. In de EU en de VS stimuleert het wetgevend kader voornamelijk deze impuls richting basis connectiviteit, waarbij in beide regio's meer dan 85% van het aantal nieuwe auto's geconnecteerd is, terwijl dat niveau in China nog maar op 44% ligt.

Elektrisch rijden

Op het gebied van elektrische mobiliteit nemen de EU en China duidelijk het voortouw in de transformatie. Tegen 2025 zal naar verwachting respectievelijk 17% en 19% van de verkoop van nieuwe voertuigen op basis van elektrische accu's (BEV) plaatsvinden. De VS zal tegen 2025 een lagere penetratiegraad van 5% bereiken als gevolg van de lagere overheidssteun. De aanscherping van de CO2-emissie doelstellingen in de EU en de nieuwe nationale richtsnoeren in China versnellen de penetratie van elektrische voertuigen in deze regio's aanzienlijk sneller dan in de VS. Het verschil in evolutie is vooral te wijten aan drie factoren: de mobiliteitsgroei (het hoogste in China), de voorkeur van de consument voor gedeelde mobiliteit (het laagste in de VS) en de gemiddelde levensduur van een voertuig  (het hoogste in Europa).

En België?

Patrick Boone, Partner bij PwC België, ziet ook in het nieuwe federale regeerakkoord alvast de krijtlijnen voor de nabije toekomst voor de vergroening van het wagenpark. Dat is één van de pijlers van de Vivaldi-partijen om de klimaatdoelstellingen te halen, maar er zullen ook bijkomende inspanningen nodig zijn om een échte shift waar te maken. “Denk maar aan aangepaste weg- en laadinfrastructuur en de toegankelijkheid (en betaalbaarheid) van alternatieve mobiliteitsoplossingen. Willen we de druk op de wegen - en daarmee het klimaat - verlichten, dan zal ook een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt nodig zijn, zeker in het licht van meer plaatsonafhankelijk werken door COVID-19-pandemie. Tot slot zullen ook  investeringen in innovatie nodig zijn evenals in de sectoren waarvan de COVID-19-crisis blootlegt dat we momenteel wellicht té afhankelijk zijn van import”.

Geen big bang voor geautomatiseerde en gedeelde mobiliteit

De weg naar autonoom rijden duurt langer dan oorspronkelijk verwacht, vooral doordat de hardware, software en infrastructuur slechts stapsgewijs worden verbeterd. In Europa is 14% van de nieuwe voertuigen uitgerust met niveau 4-technologie, ofwel het niveau van een zelfrijdende auto. Niveau 5-technologie, nog een stap omhoog in de niveaus voor geautomatiseerd rijden, is pas in 2035 in zicht.

Als gevolg van COVID-19 zijn consumenten op zoek naar praktische en veilige mobiliteitsopties, waardoor particuliere vervoerswijzen weer aan belang winnen. Verschuivingen in de individuele mobiliteitspatronen stimuleren echter ook gedeelde mobiliteitsmodi. Volgens de bevindingen zal de categorie van de actieve gedeelde mobiliteit (waarbij de bestuurder zelf het voertuig bestuurt, bv. deelwagens) naar verwachting het sterkst groeien in de EU (10% van het totale aantal personenkilometers in 2025), terwijl de categorie van de passieve gedeelde mobiliteit (waarbij de bestuurder de passagier is, bv. ride-hailing zoals Uber) naar verwachting aanzienlijk meer zal groeien in China (10% vs. 1-3% in de VS en de EU).

Autonome passagiersvoertuigen

Autonome passagiersvoertuigen op grote schaal zijn nog niet voor meteen, zo denbkt Patrick Boone. De marktspelers zullen de komende jaren inspanningen moeten leveren om geautomatiseerde rijtoepassingen te realiseren in domeinen zoals transport, fleet en logistiek of industriële gebieden, om de investeringen terug te verdienen. Op het vlak van gedeelde mobiliteit is het duidelijk dat consumenten de voorkeur geven aan hun eigen voertuig boven het gebruik van gedeelde mobiliteit en openbaar vervoer als gevolg van COVID-19. Patrick Boone: “Over het algemeen blijven naadloze mobiliteitsoplossingen van groot belang voor de consument. Hoewel de mobiliteitsvoorkeuren veranderen, kunnen gedeelde mobiliteitsaanbieders stappen nemen om consumenten terug te winnen, zoals het regelmatig schoonmaken en desinfecteren. Het is van het grootste belang dat de mobiliteitsindustrie zich snel aanpast aan de nieuwe behoeften en verwachtingen van de consument.”

Rapport 2020 Global Digital Automotive report: Navigating through a post-pandemic world