Privacyverklaring

Nieuwe employer branding aanpak bij Callens Group

5 mei 2025
Tekst
Elien Verheye

De Callens Group, actief in industriële warmte- en luchttechniek, pakt uit met een opvallende wervingscampagne. Met de boodschap dat het ‘stopt met aanwerven’ wil de groep het gesprek openen over een andere manier van werven. Met een duidelijke focus op motivatie, betrokkenheid en cultural fit wil de bedrijvengroep kandidaten aanspreken die méér zoeken dan een jobtitel.

De nieuwe campagne, onder de noemer ‘Callens wakkert je aan’, markeert een shift in rekruteringsstrategie. Niet langer staat de traditionele jobadvertentie centraal. De groep, met hoofdzetel in Waregem en vestigingen in België en Nederland, richt zich expliciet tot professionals die hun huidige werkomgeving als weinig inspirerend ervaren. “We zoeken geen cv’s. We zoeken mensen met vuur in hun buik”, verklaart HR-directeur Tommie Duyvejonck. “Techniek kun je leren, maar gedrevenheid en verantwoordelijkheidszin zitten vanbinnen. Daarom willen we kandidaten eerst raken. Hen doen stilstaan bij wat hen drijft. Pas dan volgt de klik met onze vacatures.”

De Callens Group mikt op 40 openstaande vacatures en wil vooral de juiste attitude en gedrevenheid aantrekken. Technische competenties zijn uiteraard belangrijk, maar het bedrijf gelooft sterk in het potentieel van interne opleiding en begeleiding. Belangrijker is de bereidheid om samen te bouwen aan oplossingen binnen een snel evoluerende energiemarkt.

De campagne maakt gebruik van echte medewerkers als gezicht van de organisatie. Daarmee kiest Callens bewust voor authenticiteit: geen gestileerde beelden of artificiële modellen, maar verhalen van collega’s die hun werk met trots en betrokkenheid uitvoeren. Deze insteek sluit aan bij de cultuur van de groep, die zichzelf omschrijft als warm, no-nonsense en mensgericht.

In 2024 realiseerde de bedrijvengroep een omzet van 80 miljoen euro en groeide het personeelsbestand tot 275 medewerkers. Die groei weerspiegelt zich niet alleen in cijfers, maar ook in de ambitie om te blijven investeren in mensen. De focus op duurzame technologie en energie-efficiëntie gaat hand in hand met het aantrekken van geëngageerde medewerkers die een actieve rol willen spelen in de industriële energietransitie.

De campagne illustreert hoe employer branding kan evolueren van een marketinginstrument naar een strategische tool die nauwer aansluit bij organisatiecultuur en lange termijnvisie. Voor Callens Group betekent dat: aanwerven zonder expliciet te ‘werven’—maar wel door te inspireren, te verbinden en aan te zetten tot actie.