Privacyverklaring

Farma zet in op welzijn

30 maart 2021
Tekst
Gert Verlinden

Er leeft hoop en enthousiasme bij de farmaceutische bedrijven. Het effectief vaccin tegen Covid-19 gaf een boost voor de motivatie van hun zwaar belaste medewerkers. Tegelijk betekende 2020 een stresstest voor de veerkracht van de personeelsleden. Inzetten op welzijn is een must.

Daarover zijn alle deelnemers aan onze rondetafel over hr in de farmasector. U las een volledig verslag in ons januarinummer, maar u krijgt nog een paar aandachtspunten die we apart bespraken.

Collectieve zorg

Sandoz, deel van de Novartis Groep, legt verantwoordelijkheid en autonomie bij elke medewerker om in te zetten op persoonlijk welzijn. “Iedereen kan werken waar, wanneer en hoe hij dat wil”, getuigt Linda Vandevelde. “We rekenen niet op P&O of de ceo: iedereen kan een rolmodel zijn.” Op die manier ontstaat een collectieve zorg voor elkaar. Het is gebruikelijk dat collega’s onderling een kleine psychosociale ondersteuning bieden. “Ontdek stresssignalen bij je collega’s zodat ze hun weg vinden naar de gespecialiseerde support van interne stress- & burn-out coaches of de externe preventiedienst.”

Hilde Claes van Johnson & Johnson zet het welzijnsthema hoog op de hr agenda. “Via virtuele meetings peilen naar welzijn is een uitdaging.” Het bedrijf biedt training aan leidinggevenden aan over hoe ze connecteren met de mensen in een team in een virtuele wereld. “We vragen veel van onze medewerkers. De eindejaardrukte leidt tot vermoeidheid en zelfs hier en daar uitgebluste personen. We ondersteunen hen op alle mogelijke vlakken.”

Bij het Gentse biotechbedrijf Ablynx, onderdeel van het Franse Sanofi, blijft de deur tijdens de coronacrisis letterlijk open staan voor medewerkers die het moeilijk hebben om thuis te werken. Een welgekomen initiatief voor sommige collega’s. Freddy Carrette: “Een welzijnsbevraging bij de personeelsleden leidt telkens tot een individueel rapport dat een uitspraak doet over je werkvermogen. We bieden een tool aan die mensen aanzet tot actie of hen met de juiste hulpbronnen in contact brengt.”

Singles

De nieuwe realiteit waarin een deel van de personeelsleden bijna uitsluitend thuiswerkt, terwijl de medewerkers in de labo’s actief blijven, zorgde bij Ablynx voor een nieuwe aanpak van telewerk. Ook wetenschappers en onderzoekers die on-site dienen aanwezig te zijn, krijgen voortaan de kans om twee tot vier dagen per maand thuis te werken. Dat bevordert de samenhorigheid.

Nico Reynders van UCB blijft kritisch: “De afgelopen maanden hebben we veel gevraagd van de weerbaarheid van de medewerkers. Hun engagement was hoger dan ooit. Dat moet je toejuichen, maar soms ook afremmen om ze te beschermen tegen zichzelf en de bijbehorende risico’s. We helpen hen herinneren aan hun persoonlijke noden.”

Het kantoorgebouw bij UCB bleef tijdens de semi-lockdown alleen open voor mensen voor wie het moeilijk was om volledig thuis te werken. Nico Reynders waarschuwt dat bedrijven zich nu niet alleen mild opstellen naar ouders met kinderen: “Ook singles hebben het zwaar te verduren. Denk niet alleen aan de mensen die uitvallen met burn-out. Een grote groep actieve medewerkers heeft het moeilijk omdat ze de dagelijkse momenten bij de koffiemachine missen.”

Extra verlof

Linda Vandevelde merkte het toegenomen engagement ook op: “Zelfs commerciële vertegenwoordigers waren vragende partij om in het productieproces in te springen. Medewerkers met een medisch geschoolde achtergrond hielpen in hun vrije tijd in de gezondheidszorg. We hebben die mensen vrij gelaten om verantwoordelijkheid op te nemen.”

Sandoz schonk uitzonderlijk twaalf extra verlofdagen voor personeelsleden die er echt nood aan hadden. En iedereen ontving thuis een zogenoemd stay fit pakket waar het bedrijf op een ludieke manier sportieve uitdagingen aan koppelde. Gevolg? Een positieve impact op het mentale en fysieke welzijn en de verbondenheid.

Een volledig verslag van deze rondetafel met (namen en functies) in ons januarinummer.