Start it @KBC: 'Start-ups creëren meer banen dan kmo's'

19 februari 2020
Tekst
Jo Cobbaut
Start it @KBC: 'Start-ups creëren meer banen dan kmo's'

De gemiddelde start-up creëert dubbel zoveel jobs als de gemiddelde kmo in ons land. Bijna negen op de tien kmo’s zijn eenmanszaken, bij de start-ups is dat amper 1,4 procent. Start it @KBC vraagt de overheid een steunmechanisme

Dat blijkt uit een bevraging van accelerator Start it @KBC. Die organiseerde voor de tweede keer een bevraging bij meer dan 150 van zijn start-ups.

Gemiddeld 4,8 werknemers

In de gemiddelde start-up werken 4,8 mensen, in de gemiddelde kmo is er volgens cijfers van de Europese Commissie een personeelsbestand van 2,5 mensen. Amper 1,4 procent van de start-ups bestaat uit één persoon (de oprichter), terwijl Unizo aangeeft dat 88 procent van de Belgische kmo’s een eenmanszaak is.

Start-ups blijven ook volop nieuwe jobs creëren. Ze geven in de bevraging aan dat ze in hun team het komende jaar gemiddeld twee extra aanwervingen plannen. Voor de hele Belgische community van Start it @KBC, bestaande uit meer dan 500 actieve start-ups, zou dat betekenen dat er in 2020 zo’n 1.050 vacatures komen.

Gemiddelde verkoop van 540.000 euro

De start-ups die deelnamen aan de bevraging realiseerden sinds hun opstart samen voor 83,9 miljoen euro aan sales. Gemiddeld 540.000 euro per start-up. Die gemiddelde verkoop sinds hun start ligt fors hoger dan vorig jaar, wat niet onlogisch is, aangezien er voor veel start-ups een extra jaar aan sales bij kwam.

Tom Simonts, Senior Financial Economist bij KBC, ziet een exponentiële groei van de omzet van start-ups en dat is goed nieuws, want "het is cruciaal voor start-ups om zo snel mogelijk te verkopen want dat is de meest betrouwbare en stabiele vorm van inkomsten. De overheid zou die verkoop verder kunnen stimuleren, liefst in de vorm van een steunmechanisme dat het risico voor klanten ‘verzekert’. Zo zullen meer bedrijven en consumenten de sprong wagen om te kopen van een start-up, zonder zich zorgen te moeten maken over eventuele latere leveringen of dergelijke… Met zo’n steunmechanisme zet je nog meer de turbo op de economische waardecreatie.”

“Betalende klanten zijn voor een start-up nog altijd de duurzaamste vorm van financiering”, bevestigt Lode Uytterschaut, oprichter en CEO van Start it @KBC. “Start-ups die investeerders willen aantrekken, hebben bovendien een serieus voordeel als ze met de verkoopcijfers in de hand kunnen bewijzen dat er een markt is voor hun producten of diensten.”

Gemiddeld 450.000 euro vanwege investeerders

Ruim 165 miljoen euro, zoveel haalden de bevraagde start-ups al op aan investeringen. Er zijn uiteraard uitschieters - start-ups die puur met eigen geld groeien en start-ups die bijzonder hoge bedragen ophaalden -, maar de gemiddelde start-up trok voor bijna 450.000 euro aan investeringen aan. Ook dat cijfer zit in de lift.

Risicokapitaal blijkt bij de startups de belangrijkste vorm van externe financiering. Dat is niet onlogisch, want bij risicokapitaal liggen de bedragen doorgaans ook een pak hoger dan bij pakweg business angels of bankleningen.

Opvallend is wel dat bijna alle start-ups (83 procent) eerst al andere investeringen hadden aangetrokken voor ze aanklopten voor risicokapitaal. Die eerste investeringen kwamen meestal van de overheid (VLAIO, Innoviris, ...), in de vorm van subsidies.

“Dat toont aan dat de overheid nog altijd een belangrijke rol speelt in het financieren van start-ups in een vroeg stadium”, benadrukt Uytterschaut. “Dat is een belangrijk inzicht om mee te nemen in een besparingsoefening.”

Start-ups op zoek naar ondersteuning kunnen zich nog tot begin maart kandidaat stellen voor de nieuwe lichting van Start it @KBC. De jury zal de pitches beoordelen en nadien de start-ups die de selectie halen ook bijstaan.