Privacyverklaring

Wat een volle mailbox (niet) zegt

7 mei 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Wie veel mails krijgt, loopt meer kans op burn-out, toch? Het cliché lijkt niet te kloppen. Er is onderzoek waaruit blijkt dat net mensen die weinig mail krijgen, gevoeliger zijn voor burn-out. De houding ten opzichte van mail verklaart wellicht meer dan de kwantiteit.

Dataminer Starfish zocht naar het verband tussen veel mails krijgen en een verhoogd risico op burn-out. Ze vertrokken ook van recent internationaal onderzoek waaruit blijkt dat de omgang met mail veel meer een voorspellende factor is dan de hoeveelheid. Met andere woorden: hoe ga jij met die grote hoeveelheid mails om?

Meer mails verlagen risico op burn-out

Uit eigen onderzoek concludeert Starfish nu dat wie meer mails krijgt van verschillende mensen binnen het bedrijf, een veel kleiner risico loopt op burn-out. Op basis van mailverkeer in organisaties voerde Starfish netwerkanalyses uit en vergeleek deze met resultaten van burn-out vragenlijsten. De medewerkers die centraal in het netwerk staan en dus veel mails krijgen van verschillende collega’s, hebben een (veel) lager risico op burn-out. Het zijn net de medewerkers die minder intensief e-mailcontact hebben met collega’s, die een hoger risico lopen op burn-out.

Integratie in netwerk als oplossing tegen burn-out

Daar concludeert Starfish verder uit dat een goede verankering binnen een netwerk beschermt tegen burn-out. Ook al gaat dit gepaard met meer e-mailverkeer. “Uit onderzoek kenden we al het positieve effect van je sterk opgenomen te voelen in een bepaalde groep. Maar op basis van deze cijfers is het duidelijk dat hier verder werk van moet gemaakt worden binnen organisaties.”

Het belang aan zich verbonden voelen, haalde Starfish ook al uit een analyse van het Twitterverkeer van de voorbije drie weken. Medewerkers ervaren het gemis van de collega’s als één van de belangrijkste pijnpunten.

Die verbondenheid kan je ook virtueel opkrikken, bijvoorbeeld via een virtueel koffiemoment met de collega’s of zelfs een virtuele drink op vrijdagnamiddag voor het weekend. Belangrijk daarbij is een ontmoeting in groep, maar ook de mogelijkheid om in kleinere groepen van maximaal drie à vier personen online bij te kunnen praten.

Vanuit het management zal het ook belangrijk zijn om transparant te communiceren naar alle medewerkers over de perspectieven. En daarbij ervoor te zorgen dat niemand uit de boot valt bij deze communicatie, zo adviseert Starfish.

Geen inhoudelijke analyse

Starfish wijst erop dat het geen inhoud van mails geanalyseerd heeft. Het hield enkel rekening met de betrokken personen, tijd van verzending, antwoord en reactiesnelheid. Het nam ook data op van communicatieplatformen zoals Slack, Yammer of Sharep