Oefen het niksen

20 mei 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Oefen het niksen

Het Provinciaal Veiligheidsinstituut (PVI) uit Antwerpen lanceert de campagne Kop Op. In dat kader promoot ze zes tips om te bouwen aan een gezonde relatie met onze smartphone.

“Onze smartphone is het perfecte hulpmiddel om alle dode momenten te verlevendigen met een digitale snack. Maar je brein heeft die dode momenten nodig om te archiveren, te dagdromen en tot rust te komen. Werknemers die meer dagdromen zijn productiever dan collega’s die dat niet doen”, zegt PVI-experte Gert Van Daele.

Zes uitdagingen

Zes eenvoudige uitdagingen helpen smartphonegebruikers om niet meer de slaaf te zijn van hun smartphone.

1. Slaap zonder smartphone:

· Vermijd schermen een tot twee uur voor het slapen. Blauw schermlicht remt de productie van het slaaphormoon waardoor je moeilijker de slaap vat. Je brein activeren door bezig te zijn met je smartphone is ook niet bevorderlijk voor je slaap.

· Begin je ochtend offline. Vaak bedenk je 's nachts briljante ideeën, maar je smartphone leidt je er 's morgens snel van weg.

2. ‘Smart’ omgaan met apps:

· Verban ‘afleiders’ van je beginscherm. Reserveer je beginscherm voor ‘tools’ zoals je kalender of gps. ‘Afleiders’ zoals e-mail zet je op je tweede scherm.

· Gooi je meest verleidende apps eraf. Maak een lijstje welke activiteiten je beter op je computer kan doen en welke activiteiten op je telefoon kunnen.

3. Meldingen in toom houden:

· Schakel mailmeldingen (tijdelijk) uit. Multitasking haalt je uit je concentratie, verlaagt het werktempo en verhoogt de foutenmarge.

· Leg per dag een aantal tijdstippen vast om je mails te bekijken en te beantwoorden.

4. Gedaan met phubbing:

· Geef je kinderen voorrang! Om werk en leven met kinderen soepeler te combineren kan je met 'boxen' werken: een vrije tijdbox en een werkbox. In plaats van beide boxen de hele dag open te houden en telkens te switchen, open je één box heel bewust en blijf je van de andere box af.

· Vergader 'topless', zonder laptops, smartphones of tablets aan tafel. Je houdt focus in de vergadering en wint productiviteit, maar het is ook een vorm van respect.

5. Tijd doden zonder smartphone:

· Vul je pauze offline in! Maak een korte wandeling van tien minuten, eet een stuk fruit terwijl je naar buiten kijkt of naar natuur op je scherm. Las regelmatig digiloze pauzes in en gun jouw brein die tijd zonder prikkels.

· Oefen het niksen. Kijk daarom tijdens ‘dode momenten’ (als je ergens wacht, in de file, in de trein, aan het rode licht, op het toilet,..) gewoon een beetje rond en gun je brein zo de nodige rust.

6. Bewust een tijdje offline:

· Plan elke week schermvrije tijd in en doe wat je leuk vindt in de tijd die vrijkomt.

· Maak afspraken over bereikbaarheid buiten de werkuren, tijdens een vakantie. Bij voorkeur ga je er een of twee weken tussenuit en dan liefst ook digitaal. Werk en privé zijn verweven, het nieuwe werken geeft flexibele werktijden en tegelijk laten we het werk dan nooit echt los.

Het Provinciaal Veiligheidsinstituut (PVI) is een expertisecentrum van de provincie Antwerpen. https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/doe/pvi.html

www.kopop.be