Privacyverklaring

Onderzoekers vinden causaal verband tussen geluk en productiviteit

21 oktober 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Gelukkige werknemers in een callcenter werken sneller en genereren meer verkopen. Onderzoekers claimen dat ze voor het eerst een causaal verband vonden tussen beide begrippen.

Een en ander bleek uit onderzoek in contact centers van het Britse telecombedrijf BT gedurende een periode van zes maanden. "We ontdekten dat wanneer werknemers gelukkiger zijn, ze sneller werken door meer telefoons te doen per gewerkt uur en, vooral, ze converteren meer van deze gesprekken in verkopen", aldus professor Jan-Emmanuel De Neve van de Saïd Business School (University of Oxford). De medewerkers waren naar verluidt 13% productiever als ze gelukkig zijn. Voor alle duidelijkheid: ze werkten niet meer uren, maar gebruikten hun uren beter.

De Neve en zijn collega's George Ward (MIT) en Clement Bellet (Erasmus University Rotterdam) stellen dat ze nu wel degelijk een causaal effect gevonden hebben tussen geluk en productiviteit. "Er was nooit eerder zo'n sterk bewijs", aldus De Neve.

Helaas leert recent Brits onderzoek dat Britse werknemers eerder zelden gelukkig zijn op het werk. De Neve verwijst ook naar het onderzoek 'Are You Happy While You Work?' van Alex Bryson e.a. Daaruit blijkt dat ‘betaald werk’ voor weinig Britten bijdraagt tot een gelukkig leven. Het is dus belangrijk om de levenskwaliteit op de werkplek te verhogen, concludeert De Neve. Niet alleen voor de werknemer, maar ook in het belang van de werkgever.

Bron: Saïd Business School, University of Oxford. Happy workers 13% more productive