Ondanks het fileleed, de milieu-impact en het groeiend aantal mensen dat mag thuiswerken, blijven Belgische werknemers massaal de auto nemen naar het werk. Minder dan de helft is bereid om zijn wagen aan de kant te zetten voor een klimaatvriendelijk alternatief.
Dit blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener Tempo-Team bij werkende Belgen.
Zeven op de tien werkende Belgen nemen meermaals per week de auto naar het werk. De helft doet dat zelfs dagelijks. Slechts een derde gaat meestal te voet en een vijfde van de werknemers kiest geregeld voor het openbaar vervoer of de (elektrische) fiets.
Franstaligen nemen significant vaker de trein, tram, bus of metro naar het werk dan Nederlandstaligen (46% vs. 30%). Die nemen dan weer meer de fiets (32% vs. 8%).
Bij de keuze van het vervoermiddel moet het klimaat de duimen leggen voor het gebruiksgemak en comfort.
Bij de keuze voor een vervoersmiddel primeert de reistijd, maar ook betrouwbaarheid, flexibiliteit en comfort scoren hoog. Werknemers laten de auto pas staan zodra hun werkgevers vooral meer fietsvoorzieningen en financiële stimuli voorzien voor de tweewieler.
Amper een op de zeven werknemers houdt bij zijn mobiliteitskeuze ook rekening met de impact op het milieu. Werknemers die regelmatig het openbaar vervoer of de fiets nemen, doen dit wel vaker uit milieu-overwegingen dan wie zelden of nooit op die manier naar het werk gaat (respectievelijk 24% vs. 12% en 35% vs. 9%).
Minder dan de helft van de automobilisten wil overwegen af en toe een alternatief vervoermiddel naar het werk te nemen zoals tram, trein, bus of fiets. Dit komt vooral door:
Bij de automobilisten die wel willen overwegen om de wagen vaker aan de kant te laten, wil een kwart met fiets naar het werk komen. Een op de zes zou dan kiezen voor carpoolen, autodelen of het openbaar vervoer. Enkel nog het openbaar vervoer of de fiets gebruiken, kan maar 5% van de bevraagden bekoren.
Bij de oplossing van het mobiliteitsvraagstuk is er volgens de werknemers een belangrijke rol weggelegd voor werkgevers. Een vijfde van de werknemers die met de auto naar het werk gaat, zegt dat ze minder vaak de wagen zullen nemen mocht hun werkgever bedrijfsfietsen, een fietsvergoeding of een mobiliteitsbudget aanbieden.
Werkgevers zijn zich hier ook duidelijk van bewust:
Grote bedrijven investeren beduidend vaker in groene mobiliteitsoplossingen dan kmo’s (82% vs. 67%).
Ook op ander vlak kunnen werkgevers een verschil maken. Bijvoorbeeld door mensen die carpoolen een parkeerplek vlakbij de ingang te geven. Ook mogen thuiswerken werkt: drie jaar geleden liet maar een op de drie werkgevers toe om af en toe van thuis te werken. Nu is dat al 48%.
Tot slot hebben de werkende Belgen nood aan meer openbaar vervoer en een betere fietsinfrastructuur. Zo moet de overheid volgens hen vooral investeren in:
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.