Privacyverklaring

‘Op kantoor komen werken? Eerst aanvragen via onze app’

9 juni 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Vroeger moesten werknemers die wilden thuiswerken, dat expliciet aanvragen. Vanaf nu zijn het de werknemers van Protime die naar kantoor komen, die dat moeten aanvragen.

Peter s’Jongers, CEO van Protime, een aanbieder van systemen voor tijdsregistratie en personeelsplanning, wil niet te veel mensen op hetzelfde moment op kantoor. Na overleg werd besloten dat maximum de helft van de werknemers gelijktijdig op kantoor mocht zijn, de anderen zouden thuiswerken. Ook voor de coronacrisis was telewerken al goed ingeburgerd, maar het kon enkel op aanvraag en na expliciete goedkeuring. Nu is het omgekeerd: wie naar één van de kantoren wil komen, moet dit aan zijn leidinggevende aanvragen via de ‘myProtime app’. In functie van de bezettingsgraad op kantoor, kunnen de leidinggevenden dit goed- of afkeuren en hebben ze meteen een zicht op wie wanneer komt werken.

Registratietool als ‘hartslagmeter’

Werknemers kunnen via dezelfde app op hun smartphone aangeven wanneer ze op kantoor aankomen én wanneer ze vertrekken. Mocht er toch iemand ziek worden, dan krijgt de leidinggevende automatisch een COVID-19-rapport waarin staat met wie de werknemer op kantoor mogelijk in contact kwam.

Protime wil zijn werknemers flexibiliteit geven om hun werk-thuis-tijd zelf in te delen. “Wie zijn kroost overdag wil helpen met de schooltaken, om dan na de bedtijd van de kinderen voort te werken, kan dit zonder enig probleem”, zegt Peter s’Jongers. Via registratietools kunnen ze bijhouden hoeveel tijd ze aan hun werk spenderen. “Net zoals een hartslagmeter ons erop attent maakt wanneer we iets te intensief aan het sporten zijn, kunnen ook online registratietools een alarmbel doen afgaan.” Wie zestig uur werkt aan zijn opdrachten riskeert wellicht een burn-out. “Dat geldt evenzeer voor wie maar twintig uur per week werkt, maar voor veertig uur betaald wordt; die zal dan weer een tandje moeten bijsteken”, aldus de CEO.

Hoofdkantoor als ontmoetingsplek

Maar hoe hou je een bedrijfscultuur in stand met maximum de helft van het personeel tegelijk op kantoor? Protime wil een stuk virtuele ontmoeting inbouwen. “Elke werkdag start bijvoorbeeld met een virtuele stand-up per team, er zijn veel videocalls en elke vrijdag hebben we ons virtueel café. Het is aan onze teamleaders om onze bedrijfscultuur te bewaken, maar ook het hoofdkantoor speelt daar een rol in”, zegt Peter s’Jongers.

Protime verwacht dat we in de toekomst vaker decentraal zullen werken vanuit derde werkplekken zoals thuis of vanuit hubs. Het hoofdkantoor blijft vooral belangrijk als kleinere en goedkopere ontmoetingsplek “en als blauwdruk van de bedrijfscultuur met onder meer de cultuurwaarden op de bedrijfsmuren”.