Privacyverklaring

Pleidooi voor leren in ecosystemen van scholen en werkgevers

1 juni 2021
Tekst
Jo Cobbaut

Als de grenzen tussen scholen en bedrijven vervagen, kunnen zowel studenten als werknemers permanent leren in hybride leervormen. Volvo Cars, Siemens en hogeschool Odisee leveren alvast een inspirerend voorbeeld.

Emily Hoefman van Volvo Cars Gent toonde zich enthousiast over een samenwerking met Siemens en Odisee Gent. Het inspireerde ook Veerle Vermeulen van Agoria tijdens een HRmagazine-podcastgesprek over hybride vormen van leren.

Hybride leren

Toen podcasthost Lisbeth Imbo in het gesprek over leren ook duaal leren ter sprake bracht, noemden Emily en Veerle zich beiden voorstander. Tegelijk zien ze naast duaal leren nog meer mogelijkheden om leren op school en op de werkplek dichter bij elkaar te brengen. Veerle Vermeulen, expert People & Organisation bij Agoria, de federatie van de technologisch industrie, gaat ervan uit dat leren in een werkcontext altijd een meerwaarde heeft. Bepaalde studenten en bepaalde richtingen kunnen ook op andere manieren “schakelen op het vlak van leervormen. Denk aan werkplekleren, maar ook aan leren in gesimuleerde omgevingen.” Vermeulen ziet allerlei hybride vormen van leren op maat van de aard van wat je moet leren. Bij lassen bijvoorbeeld zal de praktijk altijd belangrijker zijn dan in andere trajecten. Ook belangrijk is de aandacht voor leervoorkeuren van individuen. “Zowel onderwijsinstellingen als bedrijven hebben er belang bij om goed na te denken over de mix van leervormen. De werknemer moet daar ook zijn verantwoordelijkheid nemen en het eigen leren in handen nemen.”

Odisee Gent

Volvo Cars werkt al samen met instellingen. “Een mooi voorbeeld is onze sterke samenwerking met Odisee Gent”, zo vertelde Emily Hoefman, learning coordinator op de afdeling Talent Management bij Volvo Cars. “Technici van Volvo gaan naar Odisee voor opleidingen en ze ontmoeten daar lesgevers van Siemens. Volvo stelt materialen ter beschikking van Odisee: denk aan een klaslokaal met computers waar de productielijn digitaal te zien is en daarop werken zowel Volvotechnici als studenten aan de hogeschool. De ervaring daarmee is positief en we proberen nu hetzelfde te doen met ABB en hun systeem. Ook scholen zijn daarin nog wat zoekende, maar de ervaring van Volvo is alvast positief.”

“Dat is de weg die we op moeten en er zijn nog meer voorbeelden van manieren om de beschotten tussen onderwijs en bedrijfswereld te doorbreken”, zo concludeert Veerle Vermeulen van Agoria. Zo komen we tot leertrajecten in ecosystemen met scholen en werkplekken en waarbij studenten en werknemers ook in beide omgevingen terecht kunnen voor een hybride traject op maat.”

Meer in het topic: hybride lerenwerkplekleren