Privacyverklaring

Ratings stimuleren evaluatiegesprekken bij ING

11 oktober 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Dorien Roes, Cathérine Alliet en Andy Vanzurpele, by Nicolas Herbots

“Door de rating brengen we de discussie tijdens het evaluatiegesprek op gang”, zegt Andy Vanzurpele, head of hr legal & social relations bij ING tijdens een breakoutsessie van Workday op HRtech.

ING blijft tevreden over het gebruik van een vijfpuntensysteem bij de evaluatie van werknemers. “Het is een traditioneel instrument waar we aan vasthouden. Het zorgt ervoor dat we aandacht besteden aan wat voor de bank belangrijk is. Denk aan de ontwikkeling van vaardigheden en het vergroten van de inzetbaarheid," legt Andy Vanzurpele uit. “De meeste medewerkers scoren drie, terwijl een klein percentage op vijf of één eindigt. Dertien procent behaalt een twee.”

Interne mobiliteit

“Binnen de bank zien we voortdurende verschuivingen en dan is het nodig dat we weten welke medewerkers we kunnen inzetten in een nieuwe functie. Die krijgen een uitnodiging om te solliciteren op een nieuwe vacature”, aldus Cathérine Alliet, head of People services Belgium van ING.

De bank hecht veel waarde aan de interne mobiliteit en beschouwt de skillsmap van de organisatie als de basis voor haar aanpak. Zo kan ze mensen met bijvoorbeeld een ondersteunende rol in de hr-afdeling toch inzetten in een commerciële functie. De thematiek is anders, de onderliggende competentie blijft dezelfde.

Plaats voor AI in het evaluatiegesprek

“Is er plaats voor AI in die beoordeling en het evaluatiegesprek?”, vroeg Dorien Roes, countrymanager van Workday zich af in de vragenronde. “Op dit moment nog niet binnen ING,” erkent Andy Vanzurpele. Beide ING-managers stippen aan dat de bank binnen een gereglementeerde omgeving functioneert waar AI niet zo makkelijk in te voeren is. ING heeft beslist om de technologie eerst in te voeren waar ze het best kan renderen: dat is de relatie met de cliënten.