Privacyverklaring

Rekruteerformule met escaperoom

11 februari 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Shutterstock

Unibricks ervaarde dat vacatures voor commerciële functies bijzonder populair zijn bij jonge starters, maar ook dat velen het na 6 à 7 maanden voor bekeken houden. De projectontwikkelaar ontwierp daarom een recruteringsproces dat het verloop laat dalen van 70% naar 40%. Een element daarin is een test in een escaperoom.

Veel startende verkopers realiseren zich na verloop van tijd dat de job niet is wat ze gehoopt hadden en kiezen ze voor een andere uitdaging. Sander Vermeulen, hr-manager bij Unibricks: “Ons verloop zit nu op 70% en dat willen we, onder meer door onze selectieweekends, terugbrengen naar 40%. We zoeken naar kandidaten met de juiste combinatie van attidude en eigenschappen. Sales vragen immers om een stevig profiel.”

Escaperoom

De projectontwikkelaar deed een beroep op een hr-specialist om een selectieweekend. te ontwerpen voor de veelgevraagde salesfunctie. Unibricks test de kandidaten met een mix van meer serieuze, traditionele activiteiten en speelsere challenges.

Een daarvan is een escaperoom: die laat toe om te observeren hoe kandidaten zich gedragen in stresserende omstandigheden en wat dat doet met hoe ze samenwerken met een groep onbekenden.

Daarbij gaat veel aandacht uit naar hoe kandidaten

  • communiceren,
  • doelgericht tewerk gaan,
  • leiderschap tonen,
  • anderen kunnen overtuigen,
  • getuigen van creativiteit,
  • blijk geven van doorzettingsvermogen en
  • probleemoplossend denken.

Unibricks nodigt de kandidaten uit voor zo’n selectieweekend in een van de eigen hotels. Daar worden ze uitgebreid getest en nauwgezet gemonitord. “We hebben een reeks klassieke testen en interviews die we aanvullen met  spelformules en teamwork. Op basis van de resultaten, de interactie en hoe de kandidaten zich manifesteren, ontdekken we meteen wie over het juiste talent beschikt om succesvol te zijn bij ons,” zegt Sander Vermeulen, hr-manager bij Unibricks.

“Tijdens de eerste selectieweekends hebben we 10 jonge mensen een contract aangeboden, en een 25-tal  moeten ontgoochelen. We organiseren dit jaar nog zeker 5 dergelijke selectieweekends,” aldus Vermeulen.

In 2021 solliciteerden meer dan 400 mensen bij Unibricks naar een salesfunctie. Daarvan mocht de helft op gesprek komen en kregen er 22 een job. In 2022 wil de projectontwikkelaar zeker 30 nieuwe medewerkers aanwerven voor een job in de verkoop.