Rekruteringsrobot Dora blikt terug

12 juni 2019
Tekst
Patrick Verhoest
Rekruteringsrobot Dora blikt terug

Dora, de rekruteringsrobot van Happy Recruiter, heeft er haar eerste professionele jaar opzitten. Zeven op de tien chatbotinterviews vindt ’s avonds plaats en één kandidaat op de tien die afgewezen wordt, blijkt gelogen te hebben. Dora heeft ons nog andere interessante lessen te leren.

Happy Recruiter

Het Roemeense Happy Recruiter lanceerde een jaar geleden Dora. Dat is een chatbot die op het internet geschikte kandidaten zoekt, afspraken voor interviews maakt, interviewt, beoordeelt en de resultaten van dat alles aan een menselijke rekruteerder doorspeelt. Die rekruteringsrobot doet dat door slim gebruik te maken van artificiële intelligentie en online marketing. Dora werkt de klok rond, zoekt vooral op Facebook, LinkedIn, Google Adwords en Instagram. Ze interviewt ook in het Nederlands. Dat laatste dankt ze vooral aan de participatie die House of HR, de holding boven onder andere Accent Jobs, eerder dit jaar in Happy Recruiter nam.

Bevindingen

Een jaar en 350.000 kandidaten na de lancering, kijkt Happy Recruiter CEO Calin Stefanescu naar de eerste bevindingen: “Een chatbot interview duurt gemiddeld 15 minuten. Ongeveer 80% van de interviews leidt tot ‘selecteerbare’ kandidaten. Op dit eigenste moment zitten 12.000 mensen in het finale stadium van hun sollicitatie, bij een menselijke rekruteerder.” De CEO wijst erop dat 60% van alle interviews gaat over ‘blue collar’ banen, 40% over ‘white collar’ jobs. 70% van de kandidaten zijn mannen, 30% vrouwen. Opvallend is dat de grootste leeftijdsgroep van de kandidaten die zich door Dora laat interviewen, die van 45 tot 55 jaar is. Calin Stefanescu ziet herin een bewijs dat chatbots echt niet alleen voor hippe jongeren zijn.

De klok rond

Opvallend is dat driekwart van alle interviews ’s avonds en in het weekend plaatsvinden. Dat is volgens Stefanescu niet verwonderlijk. Kandidaten werken overdag en solliciteren ’s avonds of in het weekend. Gezien Dora dag en nacht werkt, is het de kandidaat die bepaalt wanneer hij/zij geïnterviewd wil worden. Merkwaardig is wel dat 11% van de kandidaten die door de menselijke rekruteerder wordt afgewezen, over minstens één element tijdens het chatbotinterview gelogen heeft. Calin Stefanescu: "Iets meer dan 5,5% liegt over zijn taalkennis.”

Vooruitblik

Tot slot kijkt Stefanescu vooruit: “We leren uit onze eerste bevindingen. In de toekomst zal Dora audio- of videofragmenten van de kandidaten opnemen om de taalkennis effectief te testen. De menselijke rekruteerder zal die te zien of te horen krijgen. Dora zelf zal nieuwe talen leren: eerst Frans en Pools. En de rekruteringsrobot zal nieuwe markten aanboren: Amerika en Azië staan op de shortlist. Dora zal zo beroemd worden, dat werkzoekenden aan haar zullen vragen om een job voor hun te zoeken.”