Tijdens de recentste editie van ons event HR Design wisselden deelnemers van gedachten over kwaliteitsvolle arbeidsrelaties. Als we willen dat werknemers zich goed voelen, moeten werkgevers dan ook niet bezig zijn met optimale verstandhouding tussen collega’s? Kan dat door strikt zakelijk te blijven, of is het wenselijk om ook de mens achter de collega daarbij te zoeken?
Hoe stimuleren jullie onderlinge relaties en hoever gaan jullie daarin om een stuk van het persoonlijk leven te laten meespelen?
Christ Veermeer (Defensie): “Voor Defensie zijn persoonlijke relaties binnen onze eenheden zeer belangrijk en daardoor eerder atypisch. Onze medewerkers vertrekken voor maanden op missie en hun achterban heeft veelal nood aan communicatie. Sterker nog, ze willen met elkaar hun ervaringen en vragen delen. Zeker bij de eenheden die in operatie vertrekken, is het belangrijk dat zij die achterblijven elkaar goed kennen. Bij het vertrek op missie zijn in vele gevallen familie en/of vrienden aanwezig. Dus ja, de werkrelaties vor- men de basis van vertrouwen en zijn vaak sterk. Ooit hadden wij troepen in Duitsland en reisde heel de familie mee. Toen was dat nog uitgesprokener, vandaag kan Defensie vertrouwen op de informele relaties die spontaan ontstaan via de moderne media. Wij betrekken de levenspartners bij evenementen of uiteenlopende gelegenheden. Voor alle duidelijkheid, iedereen is vrij om zich hiervoor al dan niet te engageren.”
Wim De Jonghe (Delaware): Ons beeld is genuanceerd. Samenwerken is een basiscompetentie, maar als organisatie proberen we wel een context te creëren die toelaat om die relaties uit te diepen. Zoals alles meer op maat gebeurt, moet ook het zorgen voor medewerkers op maat ingevuld worden. We laten hen zelf bepalen hoever ze daarin gaan. Wij hebben collega’s die het familiale eerder afschermen, maar we hebben ook meerdere getrouwde koppels op de werkvloer. Sommigen verwachten veel van ons als zorgende werkgever, anderen minder. Voor Delaware kan dat.”
Kirsten Florentie (Telenet): “Bij Telenet staan relaties centraal en dat ligt in het verlengde van wat we onze klant beloven, met name een persoonlijke relatie. We mikken dus op relaties met klanten én collega’s en verwachten dat iedereen bereid is om dat op een authentieke manier te doen. Wat niet betekent dat je over alles expliciet informatie deelt uit de privésfeer, maar wel dat je altijd jezelf bent op het werk. We denken dat je maar de beste versie van jezelf kunt zijn, als je jezelf bent en als je op die manier meewerkt in het geheel. Dat sluit aan bij de waarden van het bedrijf, maar ook bij het belang voor ons bedrijf van relationele intelligentie. Wat we doen voor de klant, doen we ook intern met elkaar.”
Tommaso De Mol (Philips Healthcare): “Bij Philips Healthcare leggen we voortdurend de link met onze Patient Journey en Patient Outcomes. Dat impliceert ook voor ons dat werk vaak vanuit een persoonlijke overtuiging en engagement gebeurt. Wat daar ook speelt, is dat onze medewerkers vroeg of laat zelf ook in aanraking komen met onze toestellen, diensten en oplossingen. Dat geheel maakt de relaties tussen collega’s onderling ontzettend belangrijk. Ze moeten ook bij ons verbinding leggen met elkaar, maar ook met patiënten of klanten in organisaties, instellingen, ... met aandacht voor precisie en betrouwbaarheid. Voor Philipsmedewerkers is werk sowieso persoonlijk. De grenzen tussen beide sferen zijn doorgaans flou. Dat sluit ook aan bij een bestaande en lange traditie. Philips was in Nederland onder andere een van de allereerste organisaties die betaald verlof gaf, extracurriculaire activiteiten opzette en op een gegeven moment zelfs huizen bouwde voor haar medewerkers. En die zorg bleef, zoals die er ook altijd is voor onze klanten.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.