Rondetafel retail: bedreigingen voor de sector

24 december 2020
Rondetafel retail: bedreigingen voor de sector

In het decembernummer van HRmagazine hebben de deelnemers aan de rondetafel retail het onder meer over de impact van de coronacrisis, de prioriteiten van de hr-afdeling en de doorgroeimogelijkheden voor de medewerkers. U leest het volledige verslag in het decembernummer, maar u krijgt nu al een voorsmaakje.

Wat zien jullie als de grootste uitdagingen of bedreigingen voor de sector?

Ilse Heylens: “E-commerce is iets wat ons bezighoudt en wat tegelijk ook opportuniteiten creëert. Collect & Go en Dreamland zijn online sterk kunnen groeien op een manier die je zonder corona niet had durven dromen. Er ontstaan ook andere patronen en het is zaak om daarop zo snel mogelijk in te spelen. Zo zagen we bijvoorbeeld een behoefte op de markt aan gezonde maaltijden die snel klaar zijn. Omdat onze keukens van de Colruyt Group Academy meer leeg stonden dan ons lief was, hebben we Rosemary’s kitchen gelanceerd zodat mensen in het Brusselse ’s avonds een warme maaltijd kunnen bestellen. Dat omdenken moet je leren. Een bedreiging zie ik vooral wanneer de medewerkers te veel op limieten botsen of door de moeilijke context kansen of opportuniteiten niet meer zien.”

Serge Haubourdin: “Dat is het leuke aan retail. Je wordt onmiddellijk afgerekend op basis van dagelijkse actie. Dat geeft een aparte dynamiek. Proximiteit bijvoorbeeld was tijdens de lockdown een belangrijke factor. Die winkels hebben geboomd omdat je niet in een andere gemeente mocht winkelen.”

Davy De Vlieger: “Vraag en aanbod is voor ons nog meer dan vroeger een uitdaging. Wat is de volgende innovatie? Hoe gaan we inspelen op de vraag? Een trend die normaal vier, vijf jaar duurt komt nu veel sneller en je moet ervoor zorgen dat je die gezien hebt. Wie had gedacht dat we zoveel Aiki noodles zouden verkopen? Net zoals bouillonblokjes, we konden nauwelijks volgen. Ook voor het onlinegebeuren proberen we een antwoord te vinden. We zijn daar tot nu toe te weinig mee bezig geweest.”

Karine De Vos: “Bij ons zetten we ook volop in op e-commerce, met aangepast en meer aanbod. Daarnaast zien we dat consumenten veel mondiger worden en ook snellere reacties verwachten. Daar spelen we op in, door onder meer veel meer rechtstreeks te communiceren met consumenten via sociale media.”

Kenny Vantomme: “Een uitdaging is de aantrekkelijkheid van de sector: er zijn nogal eens vooroordelen over werken in een visbedrijf. Voor veel kandidaten is het loon nog altijd doorslaggegevend. Maar tijdens de coronaperiode hebben mensen wel het voordeel van de relatieve werkzekerheid in onze sector ingezien.”

Een volledig verslag van van deze rondetafel met Ilse Heylens (strategic hr-businesspartner Colruyt Group), Karine de Vos (hr-business partner commercial Benelux Mondelez), Davy De Vlieger (general manager GBfoods Belgium), Serge Haubourdin (senior human resources manager Albert Heijn) en Kenny Vantomme (hr-businesspartner Mowi) in ons decembernummer