Privacyverklaring

Rouwproces bij thuiswerkers evolueert positief

22 juni 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Belgische bedienden lijken positief te evolueren in het rouwproces door het gemis aan face-to-facecontact met collega’s. Dat proces kent vijf stadia. Veel Belgische bedienden verkeren al in de meer positieve stadia aanvaarding en verkenning.

Hr-dienstverlener SD Worx onderzocht hoe bedienden in loondienst het werken zonder face-to-facecontact verteren. Samen met de CASS Business School uit Londen en de IESE Business School uit Barcelona zette de hr-specialist begin mei een onderzoek op bij meer dan 2.500 bedienden in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, en het Verenigd Koninkrijk .

Rouwfasen

Het onderzoek analyseert het gemis van face-to-face-interacties met collega’s door het als een rouwproces te bekijken. Rouw ontstaat wanneer een persoon iemand of iets verliest, in dit geval het contact met de collega’s op de werkvloer. Elk individu reageert anders op zo’n verlies, maar de emoties die ermee gepaard gaan, zijn op te delen in vijf fases:

  • ontkenning,
  • woede,
  • verdriet,
  • verkenning en
  • aanvaarding.

Ontkenning, woede en verdriet worden als pessimistische rouw gezien; verkenning en aanvaarding vallen onder optimistische rouwgevoelens. Doorgaans krijgen mensen met meerdere van de emoties tegelijk te maken.

Een derde worstelt met verdriet

Aanvaarding (85%) en verkenning (79%) zijn de fases die de Belgische bedienden het vaakst ervaren. Het merendeel van hen slaagt er dus in het gebrek aan face-to-facecontact te plaatsen en vooruit te kijken.

Toch kampt ook één Belgische werknemer op de drie met gevoelens van verdriet. 29 procent zegt zich zelfs wat af te keren tegen het werken zonder direct contact met collega’s: het maakt woede bij hen los.

Iets meer dan vierde op de tien bedienden hebben gevoelens van ontkenning.

Relatiecontinuïteit

“Mensen streven naar continuïteit”, zegt professor Annelore Huyghe van de CASS Business School. “De lockdown verstoort die. Voltijds telewerken laat wel een rolcontinuïteit toe, maar doorbreekt de relatiecontinuïteit. Dit onderzoek toont aan dat we nu eenmaal sociale wezens zijn die nood hebben aan face-to-facecontact. Spontane ontmoetingen in de gang of een praatje bij de koffiemachine zijn een belangrijk sociaal ritueel voor velen.”

Jeroen Neckebrouck, professor aan de IESE Business School, noemt die contacten belangrijk voor het groepsgevoel - het gevoel verbonden te zijn met anderen. “Ze hebben een positieve invloed op het welzijn van de werknemers. Precies daarom blijft het kantoor zeker nog een plek hebben in de toekomst van het werk.”

Leeftijd

Leeftijd zorgt voor belangrijke verschillen, vooral inzake pessimistische rouw. In de zes Europese landen uit het onderzoek ervaren jongeren meer pessimistische rouwgevoelens dan 40-plussers. Bij de bedienden onder de 30 jaar heeft 38% met ontkenning, woede en/of verdriet te maken. Tussen de 30 en 40 jaar ligt dit nog op 36%, maar boven de 40 zakt het naar 29% en bij de 65-plussers geldt het maar voor 25% van de respondenten.

Routine

Hoe ga je er dan het best mee om? Het installeren van een gestructureerde dagelijkse routine bij het thuiswerken blijkt een gunstig effect te hebben. Bij de werknemers die een goed afgebakende routine volgden tijdens het telewerken, ervaart 81% optimistische rouwgevoelens en maar 23% pessimistische rouw.

Bedienden zonder uitgestippelde routine daarentegen, ondervinden vaker pessimistische rouw (38%) en minder optimistische rouwgevoelens (74%).

Het nieuwe normaal

“Het telewerken heeft de voorbije maanden meer dan zijn nut bewezen”, zegt David Schoonens, business unit manager consulting grote bedrijven bij SD Worx. “Het gaat ontegensprekelijk een groter deel uitmaken van hoe we in de toekomst werken. Na een extreme situatie van 100% thuiswerk of een gedwongen tijdelijke sluiting, stellen organisaties zich terecht vragen waar het nieuwe evenwicht ligt. Wie rekening houdt met de behoeften en voorkeuren van medewerkers heeft alvast een stap voor in ‘employee engagement’. Dit ‘nieuwe normaal’ zal verschillen van bedrijf per bedrijf.”