Ruim kwart ontslagen medewerkers bereid om terug te keren

28 mei 2020
Tekst
Jo Cobbaut
Ruim kwart ontslagen medewerkers bereid om terug te keren

Meer dan een kwart van de ontslagen werknemers is bereid om terug te keren naar zijn/haar vorige werkgever. Bij wie een goed contact met zijn ex-werkgever onderhield, stijgt dat percentage zelfs tot meer dan de helft.

Een goede ‘offboarding’ is dus belangrijk, zo concludeert hr-dienstverlener Acerta uit zijn jaarlijkse bevraging bij 1.020 werknemers.

De hoofdvraag van Acerta aan ex-medewerkers was of ze zouden overwegen terug te keren naar hun vroegere werkgever. 27% staat daar voor open, maar dat aandeel loopt op tot 54,6% bij werkgevers die na het ontslag een goed contact onderhielden.

Slechts vier op de tien ontslagen krijgen exitgesprek

45% van de ontslagen gaat gepaard met een exitgesprek tussen ex-werkgever en ex-werknemer, zo blijkt nog uit de bevraging. Kwam het ontslag er op initiatief van de werkgever, dan valt dat percentage terug tot 41%.

Van degenen die een laatste formeel gesprek met hun werkgever kregen, had slechts de helft (51%) het gevoel tijdens dat gesprek feedback te kunnen geven over hoe zij hun werkgever ervaren hadden; 31% had de indruk dat er met die feedback ook effectief iets zou gebeuren.

Magda Duerinckx, manager outplacement bij Acerta, adviseert om de offboarding niet te beperken tot een ontslag- of exitgesprek alleen. Ook op een later tijdstip oprechte interesse tonen in de feedback van een ex-medewerker, is nuttig. “Die interesse begint bij het vragen aan ex-medewerkers hoe het gaat, hoe de zoektocht naar een nieuwe job vlot en of je hem of haar kunt bijstaan, bijvoorbeeld door het schrijven van een aanbeveling. Digitale netwerken zoals LinkedIn lenen zich daar perfect toe.”

Goed contact begint bij transparantie

Het contact met medewerkers gezond houden, begint bij transparantie. Die begint nog voor de eigenlijke beslissing over mogelijke ontslagen wordt genomen.

Acerta merkt dat werkgevers zich wel degelijk voorbereiden op alle scenario’s en dat werknemers het appreciëren wanneer hun werkgever dit met hun deelt.