Privacyverklaring

Sophie Vandamme nieuw hoofd HR-beleid bij Lidl

18 juni 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Sophie Vandamme (45) wordt de nieuwe verantwoordelijke voor het HR-beleid van de negenduizend medewerkers bij Lidl in België en Luxemburg. De Oostendse vervangt Wolfgang Hennen, die verantwoordelijk werd voor het HR-beleid van de Lidl-medewerkers in Polen.

Vandamme is een maand geleden gestart en heeft zich de voorbije weken kunnen inwerken in de cultuur van het bedrijf. Ze is nu klaar om de HR-strategie uit te voeren voor de negenduizend werknemers van Lidl. Vanuit het hoofdkantoor in Merelbeke worden vijf distributiecentra en 315 winkels aangestuurd.

McBride en SD Worx

Sophie Vandamme was bijna 14 jaar lang HR-manager voor verschillende afdelingen binnen McBride, Europa's grootste producent en distributeur van private label cosmetica- en onderhoudsproducten.

Daarvoor werkte ze als HR-adviseur bij SD Worx en deed ze ervaring op in verschillende sectoren waaronder IT, consultancy en telecommunicatie. In totaal kan ze op ruim twintig jaar HR-ervaring bogen.

Bij Lidl wil ze vooral inzetten op een nog hechter team. Vandamme beklemtoont het belang van gelukkige werknemers. "Daarbij is het belangrijk dat HR hen ondersteunt, zodat ze van elkaar leren, maar ook problemen durven te benoemen en kritisch aan te pakken", zegt de nieuwe HR-directrice voor Lidl België en Luxemburg

Beste werkgever in retail

Lidl heeft de ambitie om de beste werkgever in retail te worden en de favoriete winkel van België en Luxemburg te zijn. Dat kan alleen als alle medewerkers hun enthousiasme tonen. Met Sophie Vandamme aan boord wil Lidl zijn positie als “Great place to work” verzilveren.

Lidl heeft al initiatieven genomen voor een betere balans tussen werk en privé voor de werknemers. Zo krijgen ze in de weekends en in de weekdagen tussen 18 uur ’s avonds en 7 uur ’s morgens geen e-mails meer.

Onboarding-app

Lidl pakt ook het onthaal van nieuwe medewerkers op een eigen manier aan. Zo krijgt iedere nieuwe medewerker tussen het moment dat hij of zij het contract tekent en de startdag toegang tot een onboarding-app. Dankzij die app blijft de nieuwe medewerker in contact met de winkel, krijgt hij tips en tricks en behoort hij al echt tot het team. Het zijn zulke maatregelen die Sophie Vandamme binnen Lidl nog meer wil uitbouwen.