Medewerkers van Telenet kunnen met het platform voor carrièrecoaching op anonieme wijze hulp krijgen bij beslissingen over hun carrière. Deze ondersteuning dient de retentie verder te verbeteren. “We willen dat onze medewerkers zelf in actie komen”, zegt Ilse Pensaert van Telenet.
Telenet zet een carrièreplatform op voor zijn medewerkers. Daar vinden ze heel wat informatie, tips, assessments en tools rond hun carrièreplanning. Ze kunnen ook een afspraak met een carrièrecoach boeken. “Van de 2000 medewerkers van Telenet hebben zich intussen 230 mensen geregistreerd op het platform. Negentien van hen hebben minstens een afspraak met de coach geboekt. Ze zijn allemaal uiterst tevreden over die gesprekken”, zei Ilse Pensaert van Telenet tijdens een breakoutsessie op HRtech.
Inge Rijcken van Risesmart treedt op als loopbaancoach. Zij vindt de vertrouwelijkheid van de contacten van primordiaal belang. Zij communiceert bijvoorbeeld niet met hr over de individuele gevallen. De algemene gegevens zijn wel meetbaar en die vult ze aan met de thematiek van het coachingsgesprek. Op die manier krijgt Telenet wel een idee van wat er leeft bij die medewerkers en kan het indien nodig bijsturen in de organisatie.
“Maar het belangrijkste is dat onze medewerkers zelf in actie kunnen komen om hun eigen carrière vorm te geven in een veilige omgeving. Die autonomie verhoogt hun engagement binnen het bedrijf en dat is altijd goed voor de retentie. We ondersteunen hen ook om een goede keuze te maken over de volgende stap in hun carrière. We beseffen dat niet iedereen zijn draai zal vinden binnen het bedrijf, maar dan hebben we hen toch de volledige vrijheid en steun gegeven. Zo worden ze wellicht ook een ambassadeur voor Telenet”, zei Ilse Pensaert.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.