Privacyverklaring

Thuiswerk zal weer verminderen, maar zal terrein gewonnen hebben

10 juni 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Thuiswerken piekt vandaag, maar zal na de crisis weer verminderen. Al zal het uiteindelijk landen op een niveau hoger dan voor de coronacrisis.

Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat IT-vakblad Data News in opdracht van Dell Technologies uitvoerde bij 2.500 professionals.

Veel voordelen

Van de respondenten in alle functies en sectoren zag 8% géén voordelen in thuiswerk, alle anderen wel.

  • 71% ziet een beter evenwicht tussen werk en privé dankzij het thuiswerken.
  • 63% vindt dat het de flexibiliteit van de medewerkers ten goede komt.
  • Nog eens 40% denkt dat hun productiviteit hoger ligt.

Minder verplaatsingen, minder tijdsverlies en een betere mobiliteit door minder files komt ook geregeld terug als expliciet antwoord. De gezondheid van werknemers is een voordeel dat specifiek voor deze periode geldt.

Veel tegenkanting voor corona

Voor de pandemie uitbrak, mocht volgens 21,7% van de respondenten niemand in hun organisatie thuiswerken. Toch was thuiswerk al goed ingeburgerd in de meerderheid van de bedrijven. In 31,2% van de gevallen kreeg iedereen de kans om thuis te werken. Maar in bijna de helft van de ondernemingen was thuiswerk voorbehouden voor bepaalde functies.

Opvallend is dat grotere bedrijven met meer dan 500 medewerkers meer openstonden voor thuiswerken dan kleine (<100 mensen) en middelgrote ondernemingen.

In een kwart van de ondernemingen was er ook géén specifiek beleid uitgewerkt rond thuiswerk. Er was geen wettelijk kader en geen reglement.

Waarom niet thuiswerken?

Waar het niet mocht, waren de redenen voor

  • 40% de mindere controle door de oversten;
  • 20% te veel risico’s voor de beveiliging van de bedrijfsinformatie;
  • 20% een verlaagde productiviteit van de werknemers.

Onmogelijk

Er zijn natuurlijk sectoren waar thuiswerk niet mogelijk is, denk maar aan de horeca, bouwsector, retail, landbouw, zorgsector of jobs met veel klantencontacten.

Veel opgegeven redenen waren ook dat het technisch niet mogelijk was of dat ze van thuis uit geen toegang hadden tot de nodige documenten (omdat bijvoorbeeld dossiers niet uit het kantoor mochten verwijderd worden om juridische redenen).

Corona kwam ook onverwacht, waardoor de helft van de ondernemingen geen specifieke voorbereidingen had getroffen (zoals opleidingen of ICT-investeringen) om de implementatie van thuiswerk mogelijk te maken.

Digitale acceleratie

De pandemie gaf de digitale transformatie een duwtje in de rug. De coronacrisis heeft volgens 71% van de respondenten veel bedrijven versneld doen overschakelen. Grote bedrijven hadden voorsprong, maar nu hebben ook overheidsinstellingen en kleine ondernemingen in alle sectoren hun digitale transformatie versneld.

“De CIO legt terug een link met de business en de CEO beseft nu ook meer het belang van IT. Die digitalisering is noodzakelijk om je businessmodel te veranderen. Het gaat niet alleen over thuiswerken. De volledige IT-chain (van servers tot apps) moet evolueren. Velen waren er al mee bezig, maar corona heeft dit proces versneld en zichtbaarder gemaakt”, zegt Arnaud Bacros, general manager Belgium & Luxembourg bij Dell Technologies.

Het zorgde in 39% van de organisaties ook voor extra ICT-investeringen om thuiswerken voor een grote groep mogelijk te maken. Bij twee derden ging het over materiaal voor thuis (laptops, schermen en andere randapparatuur) en nog eens een kleine 60% investeerde in beter connectiviteit (door een uitbreiding van de eigen server- en netwerkcapaciteit). Maar liefst 50% investeerde ook in tools om online samen te werken.

Thuiswerk geen blijver?

Bijna 85% ziet de pandemie als een opportuniteit om georganiseerd thuiswerk te testen. Opvallend is dat amper 18% denkt dat thuiswerk na de pandemie nog meer gestimuleerd zal worden.

Bijna de helft van de respondenten ziet thuiswerk sterk teruggeschroefd worden, maar wel naar een hoger niveau dan voor de crisis. In bijna 20% zal de situatie van voor de crisis terugkeren en bij 5% gaat het systeem van thuiswerken volledig worden afgebouwd.

“Door de plotse coronamaatregelen van de overheid was er geen ruimte voor twijfel”, aldus nog Arnaud Bacros. “De meesten zien er nu wel de voordelen van in, maar veel bedrijven zien ook pijnpunten vooral op vlak van IT. Het gaat dan over de eigen bedrijfsinfrastructuur (server, netwerk en security) en de ondersteuning van de medewerkers met specifieke opleidingen, software én hardware zoals laptops of een extra scherm thuis.”