Privacyverklaring

Tijdelijke krachten, blijvende impact: hoe je van flexwerkers echte ambassadeurs maakt

23 juni 2025
Tekst
Josefien De Bock

Flexwerkers en seizoensarbeiders zijn niet meer weg te denken uit sectoren als horeca, toerisme, retail, cultuur en events. Ze springen bij in piekperiodes, vangen afwezigheden op en spelen een sleutelrol in de klantbeleving. Toch blijven ze vaak onder de radar als het gaat over betrokkenheid en employer branding. Onterecht, want ook tijdelijke medewerkers kunnen loyale ambassadeurs worden als je hen op de juiste manier behandelt. Vijf hr-professionals vertellen hoe zij het aanpakken. Spoiler: het hoeft helemaal niet complex te zijn.

Een positieve werkervaring begint op dag één, en dat geldt zowel voor vaste medewerkers als voor tijdelijke collega’s. “In horecazaken maakt de gast geen verschil tussen een vaste medewerker en een flexwerker. Als werkgever mag je dat dus ook niet doen”, stelt Valentine Panckoucke, freelance hr-manager in de hospitalitysector. Haar advies: zorg voor een goede onboarding en opleiding, en creëer een teamcultuur waarin iedereen meetelt.

Volwaardige plek in het team

Bij C-Hotels, met verschillende vestigingen aan de Belgische kust, verloopt de verwelkoming voor flexwerkers bewust op dezelfde manier als voor vast personeel. “Ze krijgen een onthaalbrochure, een buddy op de werkvloer en worden in hun eerste weken intensief begeleid door de operationele manager van het hotel”, legt hr-manager Stefanie Vangelder uit. “Zo voelen ze zich meteen welkom.” In de eventsector pakt men het vergelijkbaar aan. Katrien Vermeire, managing director bij John&Jane en Deltarent, selecteert tijdelijke krachten op basis van cultural fit. “We zoeken mensen die bij onze cultuur passen, ook al werken ze maar kort bij ons. Ook zij zijn het gezicht van ons bedrijf.”

Bij bioscoopketen Kinepolis bestaat het flexteam grotendeels uit oud-studenten. Hr business partner Gwénaelle Vanslembrouck: “Ze kennen onze werking al en vinden meteen opnieuw hun plek in het team. We zien hen niet als tijdelijke hulp, maar als structurele collega’s met verantwoordelijkheid.” Een gelijkaardig verhaal in cultuurhuis De Spil in Roeselare: daar zorgt directeur Hilde Cuyt voor stabiliteit door te werken met een vaste groep freelancers op piekmomenten. “Zo creëren we continuïteit en wederzijds vertrouwen, ook al is hun inzet tijdelijk.”

Kleine gebaren

Flexwerkers willen net als vaste medewerkers erkenning en respect. “Laat mensen vanaf dag één voelen dat ze ertoe doen”, benadrukt Panckoucke. “Een persoonlijke verwelkoming of toegang tot personeelsvoordelen maken een wereld van verschil.” Bij John&Jane krijgt iedereen bedrijfskledij, een verjaardagsattentie en een bedankje na een project. “Zo tonen we dat hun inzet telt, ongeacht de contractduur”, vertelt Vermeire.

Bij Kinepolis worden flexwerkers betrokken bij medewerkersbevragingen. “Hun stem telt evenzeer als die van vaste medewerkers. Dat versterkt hun betrokkenheid”, aldus Vanslembrouck. Bij C-Hotels zijn kleine gebaren dan weer ingebed in de dagelijkse werking. “Onze flexi’s nemen deel aan teammomenten en volgen soms mee interne opleidingen”, zegt Vangelder. “Velen komen jaarlijks terug. Dat lukt alleen als je hen gelijkwaardig behandelt.” Ook bij De Spil zien ze hoe een respectvolle samenwerking vruchten afwerpt. “Goede communicatie en correcte afspraken: die basis van vertrouwen zorgt ervoor dat freelancers met plezier terugkomen”, weet Cuyt.

Communicatie en verbinding

Tijdelijke medewerkers missen vaak informatie die voor vaste collega’s vanzelfsprekend is. Dat zorgt voor afstand, tenzij je daar als organisatie bewust op inzet. “Communicatie is een hefboom voor verbondenheid”, stelt Panckoucke. “Zorg dat tijdelijke medewerkers weten wat er speelt, wat er van hen verwacht wordt en bij wie ze terechtkunnen.” Bij C-Hotels krijgen vaste flexi’s regelmatig nieuwsbrieven met updates en interne nieuwtjes. “Zo houden we hen betrokken, ook tussen werkperiodes door”, zegt Vangelder.

Flexwerkers van Kinepolis krijgen toegang tot het interne communicatieplatform. “We behandelen hen zoals vaste medewerkers”, zegt Vanslembrouck. “Dat zorgt voor transparantie.” Toch is het niet alleen de formele communicatie die telt. Informele momenten zijn minstens even waardevol. “Een koffiebabbel of een drankje na een drukke shift doen wonderen,” zegt Panckoucke. “Zo ontstaat verbinding op menselijk niveau.”

Vertrouwen in twee richtingen

Tijdelijke medewerkers voelen zich pas echt thuis als het vaste team hen als volwaardige collega’s beschouwt. Vermeire benadrukt daarom het belang van een open houding: “We vragen onze vaste medewerkers om nieuwe flexi’s meteen mee te nemen in het verhaal. Als het respect wederzijds is, werkt dat zeer goed.” Bij Kinepolis zorgt de vertrouwensband van vroeger voor een vlotte samenwerking. “Oud-studenten die als flexi terugkomen, vinden vanzelf weer hun plek. Voor het team voelt dat aangenaam en vanzelfsprekend aan”, zegt Vanslembrouck.

Tegelijk wijst Panckoucke erop dat niet elke vaste medewerker energie krijgt van het begeleiden van collega’s. “Kies bewust wie je inzet als buddy en waardeer hun inzet expliciet. Zo verbeter je niet alleen de start van de flexwerker, maar ook de betrokkenheid van je kernteam.”

Blijvende ambassadeurs

Veel organisaties merken dat een goede samenwerking ook na het contract blijft doorwerken. “Flexwerkers hoeven geen eenmalige krachten te zijn”, zegt Panckoucke. “Als mensen met een goed gevoel vertrekken, keren ze vaak spontaan terug of verwijzen ze anderen door.” Bij De Spil zien ze dat in de praktijk gebeuren. Freelancers posten geregeld uit zichzelf op sociale media over hun opdrachten bij ons”, aldus Cuyt. En bij John&Jane kloppen veel tijdelijke medewerkers later opnieuw aan. “Niet omdat wij hen actief benaderen, maar omdat ze hier graag hebben gewerkt”, besluit Vermeire.