Privacyverklaring

“Totale elektrificatie van het wagenpark bij ING België via exclusief pakket”

12 september 2022
Tekst
Patrick Verhoest
Beeld
Andy Vanzurpele en Isabelle Hauwaert

ING elektrificeert vanaf 1 oktober het complete wagenpark van 5200 wagens. Van dan af aan zijn enkel 100% elektrische bedrijfswagens mogelijk.

Dank zij het unieke kortingssyteem op de leasingformule dienen de werknemers niet in te boeten op de kwaliteit van de wagens, die over het algemeen toch een ferm pak duurder zijn dan de benzineversie. Andy Vanzurpele, Head of Reward bij ING België, vertelt dat zijn organisatie de overstap gemakkelijker maakt door een groene korting te geven op de leaseprijs. “Dat betekent dat ING België een belangrijke bijdrage levert in de transitie. Zo zie je duurdere elektrische wagens beschikbaar worden voor de medewerker.”

Andy Vanzurpele (ING) - foto ING

Standaardinstallatie

Van bij de start van het aanbod van elektrische wagens neemt ING voor elke werknemer de standaardinstallatie, inclusief de laadpaal, ten laste, weet Isabelle Hauwaert, Reward & Benefits Manager bij ING België: “Alle medewerkers die kunnen installeren, kunnen het aanvragen en krijgen de standaardkosten ervan terugbetaald. Als er bijkomende kosten nodig zijn – denk aan graafwerken - worden die kosten gedragen door de medewerker. Tot het pakket behoort ook een publieke laadkaart, die in veel punten ter beschikking is. Men kan dus overal laden waar nodig. Wat de publieke laadpalen betreft, rekenen we op een uitbreiding, want niet iedereen kan van thuis uit laden. Uiteraard kan laden op kantoor ook in de grote ING-gebouwen. We werken daar nog verder aan op langere termijn.”

Leveranciers

Het aanbod gebeurt met terugbetaling van de verbruikte stroom, afhankelijk van de energieleverancier met wie ING werkt. Isabelle Hauwaert: “De ene leverancier biedt reële terugbetaling aan van de stroom met een plafond, de andere werkt forfaitair. Het gros van de leveranciers werkt echter forfaitair en dat tarief volgen wij. De energieleverancier betaalt de stroom terug die de medewerker betaalt, en anderzijds factureert de leasingmaatschappij aan ons. De terugbetaling is dus tweeledig. Zo vergoeden we alles volledig. Als iemand opstapt, voorziet de carpolicy dat medewerkers de laadpaal kunnen overnemen binnen de periode van vier jaar van het leasecontract via vooraf afgesproken formules.”

Verbetering

Andy Vanzurpele ziet vooral nog verbeteringsmogelijkheden bij de publieke laadmogelijkheden: “Dat wordt in Vlaanderen beter in de toekomst, gezien het ‘paal volgt wagen’-principe. Daar kan een werknemer de installatie van een publieke laadpaal vragen als er geen in de buurt staat. Dat is nog minder het geval in Brussel en Wallonië.” Toch zien Isabelle Hauwaert en Andy Vanzurpele de zaken positief. Isabelle Hauwaert: “Door de prijs kunstmatig laag te houden kunnen de collega’s betere, trendy en innovatieve wagens kiezen. Ons pakket met groene korting en standaardinstallatie inclusief laadpaal is vrij exclusief en geeft aan waar we naartoe willen. De aanpak slaat aan.”