Privacyverklaring

Vermeld het loon in de jobadvertentie

7 oktober 2022
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Sara Cauwenbergh (indeed)

Op HRTech 2022 waren enkele sprekers grote voorstander van het vermelden van het loon in de jobadvertentie. Dat verhoogt het aantal kandidaten aanzienlijk.

“Een jobadvertentie waarin het loon vermeld staat, krijgt 52% meer reacties,” zo weet Sara Cauwenberghs van Indeed. Ook Andrew Simmonds van Profile Group ziet een dergelijk effect. Hij wees er op dat dit in het Verenigd Koninkrijk eigenlijk een standaard praktijk is. “Vroeg of laat moet je het salaris toch kenbaar maken. Dan kan je het beter meteen doen en er ook de voordelen van plukken.”

Veranderen van job toch vooral voor meer loon

In België zou maar 10% van de bedrijven het salaris vermelden. In landen als Nederland, Frankrijk en Duitsland ligt dat cijfer vaak boven de 50%.

Uit het laatste onderzoek van Indeed blijkt ook dat het streven naar een beter loon de belangrijkste reden is waarom mensen ander werk zoeken. In 55% van de gevallen is dat de motivatie. Daarna komen locatie (40%) en work-life balance (38%).

Het lijkt dan ook logisch dat bedrijven inspelen op die verwachtingen van de kandidaten. Toch is dat vaak niet het geval, want ook over de mogelijkheden om thuis te werken, blijven nogal wat organisaties onduidelijk en vaag. Volgens Indeed verwachten niet minder dan 72% van de kenniswerkers dat ze hybride kunnen werken.

Zowel Indeed als Profile Group wijzen op de noodzaak van duidelijkheid en transparantie in het hele sollicitatieproces, niet alleen over het loon en thuiswerken. Andrew Simmonds: “Heel wat kandidaten haken af in de loop van de procedure omdat ze niet goed weten wat de volgende stappen zijn.”

“Kandidaten moet zich aanpassen aan procedures, structuren en meetprogramma’s die het solliciteren alleen maar moeilijker maken. Daar knappen heel wat kandidaten op af,” zegt Sara Cauwenbergh.

Kandidaten kiezen nu

Zij wijst er ook op dat we evolueren naar een situatie waarin er meer vacatures zijn dan werkzoekenden. “The war for talent is over. Talent won. De kandidaten kunnen kiezen en dus moeten bedrijven hun procedures aanpakken. Als ik zie dat veel bedrijven niet eens antwoorden wanneer mensen zich kandidaat stellen, dan is er nog een hele weg af te leggen.”

Dat denkt Andrew Simmonds ook. “De oude sollicitatiesystemen en processen van organisaties zijn gebouwd voor het gemak van de rekruteerder. Die wil zo snel mogelijk een selectie maken. Dat past bij een situatie waarbij er veel kandidaten zijn en weinig vacatures. Maar nu is het tijd om die processen om te gooien en aan te passen aan de eisen van de kandidaten.”