Privacyverklaring

“Vertel medewerkers een wervend verhaal over hun toekomstige job”

13 november 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Saskia Van Uffelen

Saskia Van Uffelen is manager future workforce bij Agoria en als voormalig ceo een gezaghebbende stem in het ICT-landschap. Zij pleit onomwonden voor een cultuurverandering die meer dan één jaar overspant. “Je zakelijke strategie realiseren lukt alleen met aandacht voor de competenties van morgen van al je medewerkers.”

Bedrijven staan voor een arsenaal aan uitdagingen: geopolitiek, financiële efficiëntie, duurzaamheid, regelgeving, diversiteit en inclusie, en uiteraard digitalisering. “Om die het hoofd te bieden, is durf nodig. Kijk dus voorbij de kwartaalcijfers, want het gaat om een culturele shift die iedereen meeneemt. Dat vraagt een jarenplanning.”

Technologie helpt het werk efficiënter te maken. Toch tempert Saskia Van Uffelen de heisa over artificiële intelligentie en generatieve AI. “Iedere job die verdwijnt door AI, brengt ook drie nieuwe jobs met zich mee, weliswaar met andere skills. Daarom is het essentieel dat mensen nieuwe skills verwerven. Ik zeg: leve het lang leren. België heeft echter een lage leercultuur. Alle faciliteiten om te leren zijn aanwezig, nu moet het leergedrag volgen. Ook dat is een cultuurverandering.”

Leiderschap

De AI- en cyberskills zijn schaars. Er studeren voorlopig nauwelijks experten in dat domein af. De bestaande arbeidspopulatie staat dus voor een stevige upskilling. Saskia Van Uffelen raadt organisaties aan een wervend verhaal te ontwikkelen met een begeesterende storyline. “Medewerkers willen weten waar we naartoe evolueren en wat hun bijdrage is. Beslis en communiceer als organisatie waar je wil staan in 2040, niet in het volgende kwartaal.”

Om een cultuurverandering te laten slagen, is goed people management een basisvereiste. “We hebben leiderschap nodig dat vertrouwen uitdraagt en teams verbindt. Het leiderschap in de postcovid periode vraagt een nieuwe set van competenties. Ik raad leiders aan om aan introspectie te doen over hun vaardigheden en de verwachtingen die de buitenwereld van hen heeft. De leiders van vandaag moeten zowel de korte als de lange termijn aansturen.”

Je bent je eigen ceo

De valkuil van de ambitie naar een culturele shift is onze beperking te blijven kortetermijndenken en -handelen, bijvoorbeeld de klassieke aanpak van veranderingen in organisaties: een analyse door een consultant, een veranderingsmanager met een actieplan en de berekening van de return on investment. “Dat werkt niet”, poneert Saskia Van Uffelen. “Een echte cultuurverandering neemt drie tot vijf jaar, inclusief voor jezelf als individueel persoon. Want je bent de ceo van je eigen verantwoordelijkheden.”

Ze pleit voor open toegang tot AI en GenAI. “Laat medewerkers experimenteren met de mogelijkheden van de technologie. Zo leren ze ook de schaduwzijde van de medaille en de gevaren kennen. Uiteraard heb je een degelijke governance en beveiliging nodig, maar bouw geen muur rond de technologie.”

Relevante jobs

Saskia Van Uffelen focust met passie en energie op de arbeidsmarkt van de toekomst. Dat doet ze op drie domeinen:

    1. Wat zijn de competenties van de toekomst? Als ambassadeur van BeTheChange (een initiatief van Agoria), maakt ze mee de analyse van de evoluties in de wereld. Een screening van miljoenen vacatures wereldwijd, leveren een schat aan data op over de benodigde competenties en hoe die stilaan verschuiven.
    2. Tewerkstelling op de arbeidsmarkt verhogen. “In sommige sectoren zoals bepaalde delen van de maakindustrie zullen mensen hun job verliezen. Elders stellen we een groei aan jobs vast. Er zit een grote oefening aan reskilling en upskilling aan te komen om mensen in sneuvelende jobs elders duurzaam tewerk te stellen. Want elk bedrijf wordt een digitaal bedrijf.
    3. Mensen relevant aan het werk houden. “Mijn droom is dat we evolueren naar pay for performance. Performantie meet je niet in anciënniteit of leeftijd. Laat ons streven naar harmonie tussen welvaart en welzijn. Dat is geen exclusieve oefening voor hr. Vind de wervende storyline opdat medewerkers zich verbonden voelen. Een goed welzijnsbeleid vraagt een adequaat verloningsbeleid om mensen te motiveren.

Menselijk kapitaal heeft humane skills nodig. Die zijn niet soft. Een wervend verhaal brengen is een fantastische humane skill, net zoals meertaligheid en een positieve werkattitude.