Privacyverklaring

Visual Harvesting stimuleert gedeeld leiderschap en innovatie

1 januari 2020
Tekst
Gert Verlinden

Het familiebedrijf Van Hoecke NV uit Sint-Niklaas bestendigt zijn dominante positie als marktleider in de Benelux door in te zetten op organisatieontwikkeling en medewerkersbetrokkenheid. De hr- en marketingafdeling slaan daarbij de handen in elkaar.

Van Hoecke is een Vlaamse kmo die als verdeler opereert in de sector van het functionele meubelbeslag. Ze verdelen scharnier-, lade- en klapdeursystemen voor de meubelindustrie. Agoria beloonde het bedrijf in 2016 met het certificaat 'Factory Of The Future' voor de geslaagde samenwerking tussen mens en machine. Deze certificering en het marktleiderschap brengen de valkuil van de zelfgenoegzaamheid dichtbij. Daar reageert de onderneming stevig op met de inzet op een innovatieve bedrijfscultuur.

“Dit is historisch een enorm mensgerichte organisatie. We werven medewerkers aan die de normen en waarden van het bedrijf delen. De communicatie- en beslissingslijnen zijn hier kort. We willen een werkplek creëren waar medewerkers graag werken”, klinkt het unaniem bij Maarten Van Herck van hr en Stijn Van Avermaet van marketing. De onderneming betrekt daarom zijn 250 personeelsleden intensief bij de veranderingsprocessen.

Een changemanager telt het bedrijf niet in zijn rangen. Verandering zit bij iedereen. “Net zoals digitale transformatie en klachtenbehandeling niet exclusief bij een persoon hoort”, aldus Van Avermaet. De verantwoordelijkheid voor een succesvolle verandering bewust spreiden over verschillende afdelingen, illustreert de koers van Van Hoecke in de richting van gedeeld leiderschap.

Innovatiedag
Om het veranderingsproces te ondersteunen, is het bij Van Hoecke de gewoonte om de techniek van Visual Harvesting in te schakelen (zie kader). Zo capteert en borgt de organisatie de uitgewisselde informatie tijdens presentaties en workshops. De fraaie illustraties sieren de kantoorruimtes. De besproken thema’s blijven hangen bij de medewerkers.

Een goed voorbeeld is de recente innovatiedag die het bedrijf organiseerde. Een tiental workshops en twee plenaire infosessies door externe sprekers zoals Peter Hinssen inspireerden de personeelsleden en klanten. De focus lag bewust op de menselijke factor. Denk aan thema’s zoals ‘future of work’, ‘geluk op het werk’, ‘de werkvloer van de toekomst’ en ‘bewegen op het werk’. De borden met de visuele uitkomst van elke sessie hangen nu doorheen de organisatie. Ze zorgen voor samenhang tussen projecten en houden de visie en de ideeën scherp. Gevolg: de projectleiders slaan nu gemakkelijker de brug naar concrete actieplannen om met de opgeworpen ideeën aan de slag te gaan.

Visual Harvesting leeft bij monde van betrokken medewerkers die gebruikmaken van hun inspraak in het bedrijf. De tekenaar zet ideeën grafisch over en dat levert materiaal op om over na te denken en met elkaar in discussie te gaan. De naslagborden maken het veranderingsproces tastbaar en levendig, meer dan een uitgeschreven rapport. Stijn Van Avermaet en Maarten Van Herck adviseren om de techniek te koppelen aan strategische drijfveren zoals de ambitie om te innoveren of de wens om gedeeld leiderschap in je organisatie te stimuleren. “Het geeft letterlijk en figuurlijk kleur aan je afdeling.”

Hoe los jij het op?
Het initiatief is een goed voorbeeld van de nauwe samenwerking tussen hr en marketing. Traditioneel blijft die vaak beperkt tot de creatie van het juiste werkgeversimago met het oog op rekrutering. “Wij benaderen onze klanten individueel en die persoonlijke lijn trekken we door naar de medewerker”, aldus Van Herck. Bij Van Hoecke mag elke werknemer feedback geven, voorstellen doen en initiatief nemen voor continue verbeteringen. Er leeft een cultuur van vertrouwen waarin falen geen taboe is. “Hoe zou jij het zelf oplossen? is hier misschien wel de meest frequent gestelde vraag wanneer je met een probleem zit”, vertelt Van Avermaet.

De start naar gedeeld leiderschap en een zelfsturende teamwerking vond bij Van Hoecke verrassend genoeg vooral plaats in van oudsher strak aangestuurde afdelingen zoals logistiek en productie. Overige afdelingen volgden later. De functie van leidinggevende bestaat nog, maar het gewicht ervan is gevoelig verminderd. Medewerkers in het team durven spontaan zelf rollen van de leidinggevende overnemen, zoals planning, veiligheidszorg, peterschap van nieuwkomers of de rol van continue verbeteraar. Andere afdelingen volgen stilaan ook dit voorbeeld. Bij Van Hoecke is het volstrekt normaal dat medewerkers een rol opnemen in een project naast hun reguliere taak.

Niet meten, wel bewegen
De hr-afdeling bij Van Hoecke telt vijf mensen en is zichtbaar aanwezig in de populatie van 250 personeelsleden. “Wij zijn dichtbij en aanspreekbaar voor iedereen”, aldus Van Herck. Hr zet in op voortdurende inspraak van de medewerkers en doet inspanningen om het welzijn te verhogen. Toch kiest hr ervoor om de tevredenheid van de medewerkers niet formeel te meten. Interpersoonlijke feedback primeert bij Van Hoecke op een tevredenheidsenquête naar ieders mailbox sturen. Van Avermaet: “Deze organisatie dendert als een sneltrein in functie van de klant. Het is belangrijker in beweging te blijven dan te meten waar we staan.”