Privacyverklaring

Voka sponsort leerstoel voor wetenschappelijk onderbouwde studie-oriëntering

11 januari 2021
Tekst
Jo Cobbaut

Werkgeversorganisatie Voka investeert in een leerstoel aan de UGent rond studie-oriëntering. Het team van professor Wouter Duyck zal testen ontwikkelen die leerlingen op basis van hun interesses, competenties en vaardigheden op weg zetten naar de juiste beroeps- en studiekeuze.

Voka , het Vlaams netwerk van ondernemingen, zal voor de leerstoel samenwerken met de Universiteit Gent en een onderzoeksteam onder leiding van professor cognitieve psychologie Wouter Duyck. Dat team heeft al ervaring met dergelijke oriënteringsproeven voor het hoger onderwijs.

Talentcentra

De testen die professor Duyck zal ontwikkelen, wil Voka inzetten in verschillende nog op te richten Talentcentra in Vlaanderen.  Leerlingen kunnen daar terecht in het laatste leerjaar van het lager onderwijs. Hun Talentrapport wordt dan een advies over de studiekeuze in het secundair onderwijs. Door herhalingstesten kan het studie- en beroepsadvies in latere leerjaren geactualiseerd worden.

Studie- en beroepskeuze zijn vandaag onvoldoende gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde instrumenten die peilen naar interesses en competenties. Ze leggen ook onvoldoende de link met de arbeidsmarkt. Hierdoor komen heel wat leerlingen terecht in een verkeerde richting. 

Bijna 20.000 heroriëntaties per jaar

Professor cognitieve psychologie aan de UGent Wouter Duyck ziet  in Vlaanderen te weinig wetenschappelijke instrumenten om leerlingen en hun ouders te helpen. “Het gevolg is dat er keuzes gemaakt worden op buikgevoel, met ons fameus watervalsysteem als een van de rechtstreekse gevolgen. In Vlaanderen moeten elk jaar bijna 20.000 leerlingen heroriënteren.”

VOKA en Professor Duyck zien hoe ons onderwijs sedert 2000 stelselmatig achteruit gaat. “Op sommige vlakken zitten we zelfs in vrije val. Op het vlak van wiskunde bijvoorbeeld scoren onze 15-jarigen zo’n 40 PISA-punten slechter dan aan het begin van deze eeuw.  Dat komt ongeveer overeen met een volledig schooljaar. Cru gezegd zou je kunnen stellen dat de zittenblijvers van toen de gemiddelde leerlingen van nu zijn. En het ziet er niet naar uit dat dit bij de komende metingen gaat beteren. Als we kijken naar het basisonderwijs, dan haalt vandaag de helft van de leerlingen de eindtermen voor wiskunde of Frans niet.”

Talentcentra

Hoe ziet Voka de werking van de Talentcentra? Leerlingen kunnen in klasverband in een Talentcentrum verschillende testen afnemen die interesses, cognitieve vaardigheden, motorische vaardigheden, technisch inzicht, motivatie en andere parameters meten.  Op basis van hun interesses en talenten krijgen ze objectief en neutraal beroeps- en studiekeuzeadvies. Voka haalde de mosterd in de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken, waar de Kamer van Koophandel een soortgelijk Talentcenter heeft opgericht. Meer dan 80% van de scholen maakt daar gebruik van de testen.