In een arbeidsmarkt waar jongere generaties zoals Gen Z en Millennials steeds meer op de voorgrond komen, krijgt duurzaamheid een prominentere rol. Een studie van Deloitte onthult dat 44% Gen Z’ers en 40% van de Millennials werkgevers afwezen op basis van hun milieu-impact en ethische keuzes. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is daarom een pijler die steeds vaker ook hr-verantwoordelijken aanbelangt. “Via fietsleasing kan je als hr een impact hebben op je employer brand en het MVO-beleid zonder extra kosten of administratie”, vertelt Geert De Rycke van o2o Bicycle Leasing.
De nieuwe generatie werknemers is begaan met de klimaatverandering, wat maakt dat ze meer belang hechten aan de duurzaamheidsinspanningen van hun werkgevers. Bedrijven die niet snel genoeg reageren op deze roep naar duurzaamheid, riskeren talent te verliezen aan concurrenten die wel hard inzetten op ESG-normen en MVO-doelen.
Ook op vlak van mobiliteit is daardoor heel wat aan het bewegen. Onderzoek wijst uit dat zeker jongere werknemers minder vaak voor de wagen kiezen en eerder voorkeur geven aan alternatieve mobiliteitsoplossingen. Ze hebben ook vaker geen rijbewijs en neigen eerder naar gebruik van vervoersmiddelen eerder dan dat ze ze zelf willen bezitten.
Voor hr zijn die veranderende mobiliteitsnoden een uitdaging én een kans. Door de juiste initiatieven te implementeren, kunnen bedrijven nieuw talent aantrekken en bestaande werknemers aan zich binden. Bij o2o Bicycle Leasing merken ze alvast dat de juiste initiatieven implementeren werkt: “Heel wat van onze klanten kunnen fietsleasing echt strategisch uitspelen in de war on talent”, weet Geert De Rycke.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij Nokia, klant van o2o Bicycle Leasing. “Een leasefiets biedt niet alleen veel voordelen voor onze ervaren medewerkers, ook voor onze nieuwe en jongere profielen is zo’n leasefiets vaak een schot in de roos. Het aanbieden van fietsleasing wordt voor veel mensen stilaan interessanter dan een bedrijfswagen.”, vertelt Joris Preckler, Finance Director bij Nokia.
hr-verantwoordelijken of werkgevers hebben vaak al veel aan hun hoofd, waardoor kiezen voor de juiste initiatieven niet altijd vanzelfsprekend is. “De uitdaging voor hr is dat het vaak tijdsintensief is om alles te regelen. Je hebt daarom echt wel nood aan een aantal partners die dat helpen regelen”, vertelt Nathalie Landuyt van Effectis, aanbieder van hr-diensten.
Het is ook vanuit dat inzicht dat o2o Bicycle Leasing de processen voor hr-verantwoordelijken zoveel mogelijk automatiseert. “We willen dat kiezen voor duurzamere mobiliteit als hr een no-brainer is. Via gebruiksvriendelijke tools, integraties en automatisatie wordt fietsleasing echt low-effort, waardoor hr-medewerkers zich kunnen concentreren op hun kerntaken”, klinkt het bij o2o Bicycle Leasing.
Zo ervaren ze de samenwerking met o2o ook bij Nokia: “Ik kan bevestigen: het digitale platform van o2o werkt intuïtief en efficiënt, wat onze workflow alleen maar ten goede komt. We hebben vanaf dag één het gevoel gehad dat o2o een sterk totaalconcept aanbiedt. En nu, zo blijkt, hebben we dat effectief ook goed ingeschat.”, getuigt Joris Preckler.
Met het oog op gemak, introduceerde o2o onlangs ook de optie om fietsleasing als hr zelf op te starten, zonder meetings, mails of telefoongesprekken met sales. “Zo kunnen hr-verantwoordelijken fietsleasing opstarten wanneer ze willen, helemaal op hun eigen tempo. Eens ze het contract met o2o ondertekend hebben, staan we meteen klaar om ze persoonlijk te onboarden en hun werknemers te voorzien van een infosessie en een testevent waar ze fietsen kunnen testen”, vertelt Geert De Rycke.
Die zelfopstart is niet de enige nieuwigheid bij het leasebedrijf, sinds november biedt o2o namelijk tweedehandsfietsleasing aan. Want ook zij merkten dat de vraag naar duurzamere mobiliteitsoplossingen leeft. “We kregen de afgelopen jaren redelijk vaak de vraag of we ook tweedehandsfietsleasing aanbieden”, deelt Geert De Rycke. “Zelf hadden we die piste ook al verkend, en door de vele vragen zagen we dat tweedehandsfietsleasing zeker een interessante piste was.’ Bedrijven die klant zijn bij o2o Bicycle Leasing, kunnen deze extra duurzame optie nu ook uitspelen naar hun werknemers en sollicitanten toe.
o2o doet trouwens meer dan alleen tweedehandsfietsleasing. Circulariteit is altijd al een belangrijke pijler geweest voor het bedrijf. “Al vanaf het begin maken we fietsleasing zo circulair mogelijk. Fietsen die niet overgenomen worden, komen op de tweedehandsmarkt terecht en door fietsers een fiscaal voordelig onderhoudsbudget aan te reiken, stimuleren we hen om hun fiets goed te onderhouden. Zo verlengen we de levensduur van fietsen.”, aldus Geert De Rycke.
Met deze circulaire aanpak biedt o2o hr-verantwoordelijken een makkelijke en concrete manier om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken en tegelijkertijd in te spelen op de belangrijkste uitdagingen rond medewerkerstevredenheid en employer branding.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.