Privacyverklaring

Wat maakt een bedrijfsmerk aantrekkelijk?

21 april 2023
Tekst
Jo Cobbaut

Wat maakt bedrijven als GlaxoSmithKline (GSK) of DPG Media zo aantrekkelijk in de ogen van de buitenwereld? Op basis van welke criteria beslist iemand naar eigen zeggen, of hij/zij al dan niet voor een bedrijf wil werken?

Randstad Employer Brand Research legde zestien criteria voor aan een panel en vroeg om er tien ook een score toe te kennen. In de top twintig zien de onderzoekers van Randstad Research ook dit jaar weinig grote verandering in de rangorde, noch in de scores die respondenten geven aan de criteria.

1. loon en voordelen
2. prettige werksfeer
3. werkzekerheid
4. goede balans werk-privé
5. locatie van het bedrijf
6. financiële gezondheid
7. interessante jobinhoud
8. toekomstperspectieven
9. goede opleidingen
10. thuiswerk
11. goede reputatie
12. CSR
13. kwaliteitsvolle producten en diensten
14. sterk management & leiderschap
15. diversiteit en inclusie
16. nieuwste technologieën

Eerste plaats

‘Loon en voordelen’ staat afgetekend op de eerste plaats met duidelijke voorsprong op ‘werksfeer’, ‘werkzekerheid’ en ‘balans werk-privé’ die in feite samen de tweede plaats delen. De afgetekende eerste plaats van ‘loon en voordelen’ heeft volgens de onderzoekers te maken met de scherpe stijging van de levensduurte het afgelopen jaar.

Verrassend noemen de auteurs dat werkzekerheid hoog blijft scoren, door het recordaantal vacatures.

De criteria ‘CSR’ en ‘diversiteit en inclusie’ boeten in aan gewicht, maar volgens Randstad Research komt dat omdat deelnemers minder criteria aankruisen. Daardoor dalen ook andere ‘kleine’ criteria zoals ‘sterk management & leiderschap’ en ‘kwalitatieve producten en diensten’ sterk.

Thuiswerk

Ook corona had geen noemenswaardige impact op de criteria die onze keuze voor een werkgever bepalen. Dat blijkt uit de score van het nieuwe kenmerk ‘thuiswerk’. Dat kwam pas op een tiende plaats, ver achter de traditionele top 5 ‘loon en voordelen’, ‘werksfeer’, ‘werkzekerheid’, ‘balans werk-privé’ en ‘locatie van het bedrijf’.

De enige verandering en verrassing was het criterium op plaats 5: de ‘locatie van het bedrijf’ scoorde nooit hoger. Door de opkomst van thuiswerk was de verwachting nochtans dat dit kenmerk wat aan belang zou inboeten.

183 bedrijven

Randstad vroeg hen om hun mening te geven over de aantrekkelijkheid van de employer brands van de belangrijkste werkgevers in België. Op basis van een aantal selectiecriteria kwamen hiervoor 183 bedrijven uit de private sector in aanmerking. Het gaat om ondernemingen die op het Belgisch grondgebied actief zijn en meer dan duizend mensen tewerkstellen onder eezelfde naam (of een deel van een naam).

Bron: Randstad Employer Brand Research, 23ste editie, 2023