Privacyverklaring

“We willen de beste zijn voor onze medewerkers”

1 december 2021
Tekst
Patrick Verhoest

Wim De Wit ging uit nieuwsgierigheid luisteren naar de rol die Samsung Electronics Belgium hem aanbood. Honderd dagen later is de nieuwe hr-manager van het bedrijf al stevig ingewerkt.

Als hr-manager van Parker Hannifin en daarvoor CG Power Systems zat Wim De Wit jaren in een productieomgeving. De opdracht die Samsung Electronics hem aanbood, sloot aan bij zijn persoonlijke interesses. De mature hr-organisatie met stabiele processen en ervaren teams bood hem de kans medewerkers te begeleiden in een sales- en marketingomgeving. Daarbij kwam dat zijn ervaring met de sociale partners de teams kon versterken: “De opdracht is bouwen aan een personeelsbeleid waarin we volop inzetten op doorgroei. Het is belangrijk dat aspect in alle geledingen uit te werken. Het begint bij de selectie. Zodra vacatures zijn ingevuld, begint ons retentiebeleid via het juiste learning development. Uit ervaring weten we dat we best een uitgebreid en divers L&D-pakket aanbieden, zodat we iedereen op de juiste manier verder laten ontwikkelen.Tegelijk maken we dat we de noden van de organisatie invullen.”

Groei

Bij de overstap naar Samsung Electronics Belgium ruilde Wim De Wit de arbeiders, bediendes en ingenieurs uit fabrieksomgeving in voor een sales- en marketingpopulatie. Hij kwam terecht aan de voorzijde van de processen: klanten, leveringen en supplychain vormen de nieuwe uitdagingen: “De verkooporganisatie – inclusief de nodige druk – zorgt voor een boeiend traject. Rode draad is de groei die ik beoog in een generalistische rol. De organisatie levert wellicht internationale opportuniteiten op, met een hoofdkwartier in Europa en in Zuid-Korea.” Wim De Wit kwam terecht in de wereld van de particuliere klant, weg van het industriële en richting een product dat ons dagelijks omringt, smartphone en tv op kop.

Betere interactie

De coronacrisis kenmerkte de eerste honderd dagen van Wim De Wit. Kennismaken met de collega’s bleek een taak op zich: “We moesten alles voortdurend in goede banen leiden. Kantoren gingen open en weer dicht. Het opsporen van besmettingen en risico’s in kaart brengen, is nog altijd een belangrijke taak. We maakten werk van onze thuiswerkbeleid, waar we na corona mee verdergaan. Maar de crisis had ook goede kanten. De interactie tussen de Belgische en Nederlandse teams werd er beter op. Er waren minder persoonlijke contacten, maar omdat beide partijen meer contact hadden dan vroeger, hingen ze beter aan elkaar. Ook aan onze basisopdracht besteedde ik tijd. Zo maakten we werk van de organisatie na de sociale verkiezingen.”

Medewerkers op eerste plaats

Samsung Electronics wil haar medewerkers op de eerste plaats zetten. Onder de noemer People First beoogt hr een open dialoog met de collega’s en vraagt hen constant wat nog kan verbeteren. Deze communicatie moet tot een hogere retentie leiden. “We werken aan een jaarlijkse tevredenheidsbevraging, waarbij we via open vragen willen te weten komen wat de werknemers bezighoudt. Dat is minstens even belangrijk als het halen van goede scores. We hebben oog voor hun werk-levenbalans, hun ontwikkelingskansen en het uitbouwen van een mooie carrière. Vanuit mijn team willen we verder bouwen op de mature processen. ”Hr gaat daarvoor ook met marketingdata aan de slag. We leren daaruit zowel extern als intern. We willen intern de beste zijn voor onze medewerkers. In vol wederzijds vertrouwen hielpen we tijdens corona collega’s die het moeilijk hadden. We willen op dezelfde weg verder gaan.”

Streamer

De opdracht is bouwen aan een personeelsbeleid waarin we volop inzetten op doorgroei