Werken met hart en ziel. En tools.

1 december 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Werken met hart en ziel. En tools.

Hr zou zijn impact een stuk kunnen verhogen dankzij technologie, digitaliserig en data. Onze rondetafel van deze maand is daarover duidelijk. Ondanks de voor de hand liggende bekommernis: en wat met het menselijke contact?

De repliek kent u ook al: slim ingezette technologie maakt tijd vrij voor meer contact. “Bovendien”, zo pleiten de voorstanders, “sluit technologie aan op de leefwereld van jongeren.” De komende generaties verwachten gebruiksgemak. Snelle respons, snelle toegang tot relevante informatie, gepersonaliseerde info... Ze kennen dit allemaal al van de apps die ze gebruiken in de privésfeer. Een van onze gesprekspartners legt meteen de link met de businesscase. Dankzij AI zorgt een site als booking.com voor een extra ervaring. Niet door de manier waarop je de reis boekt, want die is al de standaard. Het zit hem meer in de manier waarop de site bijvoorbeeld aangeeft dat je iets vergeten bent en je vervolgens oplossingen aanreikt. Dat kan hr ook doen als dienstverlener. Misschien met een chatbot. “Zo hebben we het aantal vragen met ruim een derde kunnen reduceren,” zo zegt een deelnemer aan onze rondetafel: “Op die manier maken we tijd vrij voor individuele dossiers die om een persoonlijke aanpak vragen.”

We zien dat ook gebeuren bij Deloitte (p. 30) met de app Spark, maar ook bij Carrefour. Met ‘Carrefour in your pocket’ (p. 40) krijgen ook winkelbedienden een app met allerlei interessante functies. Verantwoordelijke Hilde De Sutter ziet bovendien ook een leuk effect van ‘intergenerationeel samenwerken’. “De oudere medewerkers vinden steun bij de digitaal vaak beter onderlegde jongeren. Door het toestel dat iedereen kreeg, stimuleren we het nieuwe en het creatieve.”

Technologie kan dus verbinden. Kan. Want er is meer nodig. Mensen werken pas met hart en ziel als ze zich kunnen vinden in duidelijke doelstellingen, die ook aansluiten bij meer persoonlijke aspiraties. Bij Deloitte beseffen ze goed dat hun app ‘Spark’ pas effect zal hebben als hij past in een bredere cultuurshift. “We willen praten mét, in plaats van over medewerkers, vertelt Inge Diels. Dat zijn nu net ook de woorden van Gwen Declerck (p. 6). Net als bij Deloitte gaat het bij Boss Paints om een relatie van vertrouwen.

Rob Cross (p. 34) zegt daarover pertinente dingen: “Velen van ons streven naar een betekenisvolle baan, een indrukwekkende titel of een aanzienlijk salaris bij het ideale bedrijf. Daarbij onderschatten we het belang van relaties drastisch, ook al blijkt uit onderzoek dat mensen, en niet de ‘perfecte’ baan, tot voldoening leiden. Door duidelijk te zijn over ons doel, door te investeren in relaties die ons daartoe leiden en door ons te beschermen tegen relaties die energie opeisen, kunnen we de voldoening vinden die we zoeken.”

Conclusie: als tools medewerkers helpen om een kwalitatieve dialoog te ontwikkelen, zijn ze nuttig. Als ze enkel een extra kanaal bieden voor dezelfde armoedige dialoog, dan maken ze de zaken alleen nog erger. En dan gaan ze misschien toch ten koste van het menselijke.