Maak dat je processen en systemen soepel draaien om talent tevreden en aan boord te houden
Ontdek hoe Thierry Marien, ex-topsporter en head of hr bij Pàu, zijn topsportmentaliteit toepast in een duurzame hr-strategie
Pàu is een digital agency in Antwerpen, bestaat 13 jaar en telt zo’n 135 vaste en freelancemedewerkers. Digitale experts zoals conceptuele UX-designers en -architecten, 3D-experts en ontwikkelaars, ontwikkelen, ontwerpen en implementeren digitale producten.
Wat is de hr-strategie van Pàu?
Thierry Marien: “Die gaat hand in hand met de bedrijfsstrategie. We vertrekken van de bedrijfsvisie, de financiële doelstellingen en de vereiste competenties die we nodig hebben. De werkcontext van onze digitale experten evolueert snel en we zijn als adviserend bedrijf afhankelijk van de grillen van de economische conjunctuur. Het resultaat van het werk is digitaal, maar vanbinnen zijn we een mensgerichte onderneming. Met het hr-team creëren we een ecosysteem waarin medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen, heldere feedback ontvangen en de mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen. Mijn credo is ‘get the basics right’. Hr is een behoorlijk complex metier met een uitgebreide juridische regelgeving. Voor een kmo is dat administratief zwaar te beheren. Maak dat je processen en systemen soepel draaien om talent tevreden en aan boord te houden. Verloning, policies, prestatiemanagement, leren en ontwikkelen: wanneer die goed zitten, is dat je sterkste employer brand en hoef je niet ad hoc te functioneren.”
Technologie evolueert razendsnel. Wat betekent dat voor jullie medewerkers?
Thierry Marien: “Het bedrijf ageert in een competitieve omgeving. UX-design vertegenwoordigde destijds een nicheactiviteit. Vandaag zijn we niet meer alleen. Medewerkers beschikken over alternatieve opties op de arbeidsmarkt, vandaar onze focus op interne operationele excellentie. Medewerkers vinden, is nooit een euvel geweest. Talent is niet schaars. We ontvangen spontane sollicitaties en stageaanvragen. Onze naam klinkt bekend aan de hogescholen. We zetten onze deuren letterlijk open voor internationale communities, die in ons statige gebouw in Antwerpen talks brengen. Dat zorgt voor instroom voor kandidaten. Vorig jaar hostten we bijvoorbeeld de ‘SmashingConf’ over design en UX. Een prestigieus evenement dat doorgaans New York als gaststad heeft.
De uitdaging is om relevant te blijven, want het gaat snel. Er bestaan verschillende tools op basis van artificiële intelligentie en we mogen de boot niet missen. In het hr-domein ben ik voorzichtiger. Van sommige hypes is niet veel meer overgebleven. En wat je digitaliseren noemt, is niet altijd AI-gebaseerd. We exploreren niet iedere AI-tool, maar bekijken nuchter wat ons echt helpt.”
Jullie activiteiten evolueren snel. Tegelijkertijd pleit je voor duurzaamheid.
Thierry Marien: “Ik ben geen fan van quick wins en ad-hocwerk. Je moet trouw blijven aan de Noordster waar je met het leiderschapsteam voor gekozen hebt. Focus houden, ook wanneer het moeilijk gaat. De ESG-vereisten die op ons afkomen, boezemen me geen angst in. Wanneer de kwaliteit van de hr-basisprocessen goed is, dan betekent dat een solide fundament voor de governance inzake duurzaamheid. Grote bedrijven beschikken over de ESG-expertise, maar kmo’s zullen schrikken van wat er op hun bord komt. Duurzaamheid slaat ook op jezelf kennen en ontwikkelen. Ik ben bijvoorbeeld een bijzonder rationeel en stressvrij persoon, zoals beschreven in het boek Meditations van Marcus Aurelius. Dat betekent niet apathisch, wel de persoon zijn die rust brengt. Het is een valkuil van hr om proportioneel te veel te kijken naar de emotie en de besognes van de mens. Je moet ook de organisatie blijven runnen. Hr is de medewerkersambassadeur, maar moet beter in staat zijn om people en business samen te brengen.”
Dit is het eerste deel van een lang interview met Thierry Marien. Het volledige artikel lees je in HRmagazine in november. Daarin vertelt Thierry over welzijn en de connectie met medewerkers op afstand, de leiderschapscultuur bij Pàu en toxisch leiderschap in de sport.
Interesse in een membership? Contacteert gerust Margot Van Namen via Margot.Vannamen@nieuwemediagroep.be
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.